Na prodejní výstavu přijeli s výrobky svých klientů rozmanití poskytovatelé sociálních služeb – jak příspěvkové organizace Středočeského kraje, mezi nimiž převažovaly domovy pro seniory, tak neziskové organizace; jak zařízení ústavního typu, tak i denní stacionáře nebo chráněné dílny. Jde o tradiční akci určenou nejen zaměstnancům úřadu, ale i veřejnosti – stejně jako prodejní výstava před Vánoci (a mnohé z vystavujících bylo ostatně možné najít přesně na stejných místech jak v prosinci). Cenné je i vzájemné setkávání týmů z různých pracovišť. V rámci akce mají příležitost alespoň k rychlé výměně zkušeností – či se aspoň snaží omrknout, co v rámci aktivizačních programů vyrábějí jinde.
Mnohde bylo možno zastihnout klienty i mezi prodávajícími. „Největší zájem je zatím o háčkované dekorace,“ řekla Deníku krátce po zahájení prodeje obyvatelka Domova seniorů T. G. Masaryka v Berouně paní Hana – ovšem s dodatkem, že takové titěrnosti ona nevyráběla; oči jí už tolik neslouží. Sama se specializuje hlavně na keramiku. „Už jsme prodali husu, kohouta – a hodně se líbí vajíčka na zavěšení,“ ukázala na vlastní výrobky.
Aktivně se prodeje zúčastnily třeba také klientky poděbradského Handicap Centra Srdce pro lidi s mentálním a zdravotním postižením, které funguje jako obecně prospěšná společnost. „Každý je šikovný na něco jiného; tahle paní vyrábí svíčky a ta vedle pak na ně maluje, ukázala vedoucí sociálně terapeutické dílny Jitka Šindelářová na ženy, které si i jako prodejkyně počínaly bravurně. Kdyby na to neupozornila, sotva by koho napadlo, že jde o uživatelky sociálních služeb – a ne o její kolegyně.
„Máme i keramickou pec,“ doplnila s tím, že komu se s hlínou daří, může u téhle činnosti zůstat. Přináší to radost z úspěchu, byť pro neznalé by se mohlo jednat „jen“ o řemeslo s „pouhým“ vyválením materiálu, vykrajováním, vtlačováním do formy a následným začišťováním. „Děláme třeba i krásné košíčky, které plete neslyšící chlapec ostošest; ani se na to nedívá,“ pochlubila se Šindelářová, přičemž neopomněla ukázat také další hit: mýdla s kozím výtažkem, kdy klienti koupenou mýdlovinu barví, tvarují ve formách a působivě zabalí. Zájem o ně prý mají hlavně maminky, chtějící to nejlepší pro své děti.
„Já koupila tenhle krásný košík,“ ukázala Deníku Jana Kopřivová, redaktorka nového portálu Středočeského kraje Středozemě.cz. S tím, že zaplatila jen 120 korun – a na trhu by jistě stál mnohem víc. „Malá z něj bude nadšená,“ připomněla Kopřivová, že tenhle závan Velikonoc potěší hlavně dceru. Košíků i košíčků bylo ostatně na chodbách hejtmanství nepřeberně: malých i velkých, a to nejen z proutí. Stejně jako věnečků, zdobeného osení či množství kuřátek a zajíčků nejrůznějších velikostí i provedení. Samozřejmě nechyběly kraslice. Mimochodem – napadlo by vás nazdobit vajíčka třeba pomocí provázku? A ano, samozřejmě: k mání byly i mazance nebo další pečivo. Stejně jako pomlázky. Velikonoční atmosféra opanovala budovu úřadu se vším všudy.