Na prodejní výstavu přijeli s výrobky svých klientů rozmanití poskytovatelé sociálních služeb – jak příspěvkové organizace Středočeského kraje, mezi nimiž převažovaly domovy pro seniory, tak neziskové organizace; jak zařízení ústavního typu, tak i denní stacionáře nebo chráněné dílny. Jde o tradiční akci určenou nejen zaměstnancům úřadu, ale i veřejnosti – stejně jako prodejní výstava před Vánoci (a mnohé z vystavujících bylo ostatně možné najít přesně na stejných místech jak v prosinci). Cenné je i vzájemné setkávání týmů z různých pracovišť. V rámci akce mají příležitost alespoň k rychlé výměně zkušeností – či se aspoň snaží omrknout, co v rámci aktivizačních programů vyrábějí jinde.

Mnohde bylo možno zastihnout klienty i mezi prodávajícími. „Největší zájem je zatím o háčkované dekorace,“ řekla Deníku krátce po zahájení prodeje obyvatelka Domova seniorů T. G. Masaryka v Berouně paní Hana – ovšem s dodatkem, že takové titěrnosti ona nevyráběla; oči jí už tolik neslouží. Sama se specializuje hlavně na keramiku. „Už jsme prodali husu, kohouta – a hodně se líbí vajíčka na zavěšení,“ ukázala na vlastní výrobky.

Ilustrační foto
Přišli kontrolovat kouření, nařídili úklid kuchyně

Aktivně se prodeje zúčastnily třeba také klientky poděbradského Handicap Centra Srdce pro lidi s mentálním a zdravotním postižením, které funguje jako obecně prospěšná společnost. „Každý je šikovný na něco jiného; tahle paní vyrábí svíčky a ta vedle pak na ně maluje, ukázala vedoucí sociálně terapeutické dílny Jitka Šindelářová na ženy, které si i jako prodejkyně počínaly bravurně. Kdyby na to neupozornila, sotva by koho napadlo, že jde o uživatelky sociálních služeb – a ne o její kolegyně. 

„Máme i keramickou pec,“ doplnila s tím, že komu se s hlínou daří, může u téhle činnosti zůstat. Přináší to radost z úspěchu, byť pro neznalé by se mohlo jednat „jen“ o řemeslo s „pouhým“ vyválením materiálu, vykrajováním, vtlačováním do formy a následným začišťováním. „Děláme třeba i krásné košíčky, které plete neslyšící chlapec ostošest; ani se na to nedívá,“ pochlubila se Šindelářová, přičemž neopomněla ukázat také další hit: mýdla s kozím výtažkem, kdy klienti koupenou mýdlovinu barví, tvarují ve formách a působivě zabalí. Zájem o ně prý mají hlavně maminky, chtějící to nejlepší pro své děti.

„Já koupila tenhle krásný košík,“ ukázala Deníku Jana Kopřivová, redaktorka nového portálu Středočeského kraje Středozemě.cz. S tím, že zaplatila jen 120 korun – a na trhu by jistě stál mnohem víc. „Malá z něj bude nadšená,“ připomněla Kopřivová, že tenhle závan Velikonoc potěší hlavně dceru. Košíků i košíčků bylo ostatně na chodbách hejtmanství nepřeberně: malých i velkých, a to nejen z proutí. Stejně jako věnečků, zdobeného osení či množství kuřátek a zajíčků nejrůznějších velikostí i provedení. Samozřejmě nechyběly kraslice. Mimochodem – napadlo by vás nazdobit vajíčka třeba pomocí provázku? A ano, samozřejmě: k mání byly i mazance nebo další pečivo. Stejně jako pomlázky. Velikonoční atmosféra opanovala budovu úřadu se vším všudy. 

Výstava Horní města Krušných Hor v Jílovém u Prahy.
V muzeu zlatých dolů se představuje i stříbrná minulost
Novinky na železnici v nové turistické sezoně představili na pražském hlavním nádraží zástupci Českých drah, Středočeského kraje a Prahy. Jedním z hitů letošního roku se má stát větší využívání pamětnických dieselů zvaných bardotka.
Za půvaby středních Čech budou výletníky vozit bardotky