Té řídící letového provozu dávají přednost například kvůli změně směru větru, ale jsou i další případy pro její volbu.

Že se mu letadla zdála nějak hlučnější než dřív, nebo je prostě víc vnímá než před koronavirovou pauzou, řekl Deníku Václav Koláček z Průhonic.

„Nevím, jestli jsme si odvykli, když se kvůli omezením nelétalo, prostě je teď vnímáme víc. Ale s kolegou, který bydlí v pražských Kunraticích, jsme se shodli na stejném postřehu: oběma se nám zdá, že dřív z našeho směru letadla na Ruzyni sedala, ale teď naším směrem startují; s motory na plný výkon,“ podělil se o své postřehy. Vlastně i o svou nespokojenost: hluk se prý nyní zdá nejen „nějaký větší“, ale i četnější. Letiště nicméně ve středu uvedlo: vrací se doba ticha.

Ilustrační foto.
Lokálky, které kraj zamýšlí rušit, by si obce mohly 'doplatit'

Koláčkovo pozorování mělo reálný základ. Letiště Václava Havla Praha běžně pro většinu vzletů i přistání používá hlavní dráhu s označením 06/24; alespoň při takzvaném západním provozu, kdy vítr fouká od západu. Východní provoz s využitím ranveje 12/30 bývá méně častý.

V uplynulých týdnech však byl každodenní – a podle předpokladů mělo platit ještě týden. Hlavní dráha totiž byla od sklonku dubna uzavřena kvůli stavebním pracím směřujícím k zajištění větší bezpečnosti – a provoz zajišťovala ta vedlejší. Podle informací letiště šlo o provoz v obou směrech – jak „na Prahu“, tak „na Kladno“.

Ačkoli trvání tohoto režimu bylo v plánu do pátku 2. července, nyní už se rozhostilo ticho. A ne jen na chvilku! Hodinu před středečním polednem byl provoz převeden zpět na hlavní dráhu, potvrdila Deníku mluvčí letiště Kateřina Pavlíková. „Stavební a technické práce, včetně úpravy protismykových vlastností, které probíhaly od konce dubna, byly dokončeny rychleji,“ uvedla. S dodatkem, že nyní bude naopak kvůli stavebním pracím uzavřena vedlejší dráha – a to až od začátku prosince.

Zajet se podívat na originální záběry přibližující odsun sovětských vojsk z tehdejšího Československa i co (z)bylo pak, mohou středočeští zájemci do Prahy.
Vzpomínat na sbohem dané sovětům mohou Středočeši na Smíchově

Urychlení termínů podle jejích slov umožnily postup stavebních prací a příznivé počasí. „Oproti plánu tak byl provoz převeden na hlavní dráhu dříve, aby se nelétalo nad hustě obydlenými oblastmi,“ uvedla Pavlíková.

Letištní ranveje se označují dvouciferným číslem od 01 (vždy s nulou na začátku, aby se v radiové komunikaci vyloučila možnost omylu) do 36. Údaj odpovídá orientaci, v níž jsou vybudovány; označuje magnetický směr vydělený deseti.

Protože lze dráhu využít k provozu v obou směrech, má její označení dvě hodnoty. Rozdíl mezi nimi vždy dosahuje 18 (což odpovídá 180 stupňům). Pokud má letiště více drah vedených rovnoběžně, rozlišují se ještě písmeny L a R, případně C (left, right, center).