V jednom případě je nutné důkladně opravit poničenou silnici, ve druhém zabezpečit skalní masivy nad vozovkou – a ve třetím se bude na žádost starostů obcí stavět okružní křižovatka na místě, kde dochází k vážným dopravním nehodám, přiblížila chystané akce hejtmanka Jaroslava Pokorná Jermanová (ANO). „Všechny tyto projekty spojuje požadavek na vyšší bezpečnost,“ konstatovala.

Na Benešovsku by se mělo stavět hned na dvou místech. Podle nynějších předpokladů dojde již v příštím roce na rekonstrukci pětikilometrového úseku silnice číslo II/106 u Chrástu nad Sázavou. Rozbitá komunikace zde podle slov středočeského radního pro oblast dopravy Františka Petrtýla (ANO) vykazuje řadu poruch.

„Jsou na ní trhliny, výtluky, místy deformace, příčné nerovnosti,“ konstatoval Petrýl. S tím, že v rámci oprav mají být odstraněny tyto nedostatky i jejich příčiny – a dojde i na odvodnění či zpevnění krajnic. „Zvýší se tak bezpečnost silničního provozu, sníží se hlučnost – a zlepší se komfort uživatelů komunikace,“ shrnul Petrtýl očekávané přednosti.

Rovněž na Benešovsku mají v příštím roce začít práce jižně od městysu Zdislavice, kde je nebezpečná křižovatka dvou hlavních tahů. Jen letos se zde na křížení silnic číslo II/112 a II/127 stalo šest vážných dopravních nehod. Jeden člověk zemřel, jeden byl zraněn těžce – a dalších osm utrpělo lehká zranění. Z pohledu policie je situace jasná: maléry mělo na svědomí nedání přednosti v jízdě. Starostové obcí z okolí se s tímhle konstatováním ale nechtějí smířit a volají po změně. Jejich požadavky by měla naplnit náhrada nebezpečné křižovatky kruhovým objezdem.

Nebezpečný je také průjezd po silnicích druhé třídy podél Berounky či v blízkosti řeky na Berounsku a Rakovnicku. Tam hrozba přichází shůry: od nestabilních skalních masivů nad silnicemi číslo II/116 a II/201. Skály podél silnic zvětrávají a hrozí, že se budou drolit. Jejich zabezpečení je potřebné celkem na sedmi místech.

Silniční stavby připravené pro získání dotací

* Rekonstrukce silnice číslo II/106 od hranic okresu Benešov do Chrástu nad Sázavou
- Opravovat se bude zhruba pětikilometrový úsek vozovky, jejíž plocha je 30 900 metrů čtverečních. Začátek úseku je v kilometru 13,846 na hranici okresu Benešov, konec v obci Chrást nad Sázavou před úrovňovým železničním přejezdem v kilometru 18,82.
- Součástí stavby je i rekonstrukce mostu ev. č. 106-003, na němž se provede diagnostika – a podle jejích výsledků následná rekonstrukce v potřebném rozsahu.
- Očekávané náklady: 135 milionů korun včetně DPH.
- Předpokládaný termín rekonstrukce: v roce 2019.

* Stavba okružní křižovatky silnic II/112 a II/127 Zdislavice
- Křižovatka silnic druhé třídy číslo 112 a 127 je v současné podobě nevyhovující z hlediska bezpečnosti. Bude proto vybudovaná okružní křižovatka o vnějším průměru 40 m.
- Předpokládané náklady: 33,9 milionu korun – přičemž z rozpočtu kraje půjde 2,4 milionu za projektové práce.
- Očekávaný termín stavby: v letech 2019 – 2020.

* Oprava skalního masivu u silnice II/116 Hostim a Nižbor a II/201 Višňová (u Roztok) – Nezabudice
- Jedná se celkově o sedm úseků na silnicích druhé třídy číslo 116 a č. 201 sousedících s nestabilními skalními masivy, které je potřeba zabezpečit.
- Jeden z masivů je u silnice č. 116 za obcí Hostim, další za obcí Nižbor. Hlavním problémem je tam pohyb bloků po zvětralé vrstevní ploše vápenců v kombinaci s nepříznivými úložnými poměry a klimatickými vlivy.
- U silnice č. 201 bude pracovat na pěti úsecích: úsek č. 1 v kilometrech 35,693 – 35,822, úsek č. 2 v kilometrech 35,330 – 35,482, úsek č. 3 v kilometrech 35,167 – 35,223, úsek č. 4 v kilometrech 34,946 – 35,033 a úsek č. 5 v kilometrech 32,899 – 33,170. Skály jsou zde narušené rozdílnou měrou: od drobných prasklin až po havarijní stav.
- Předpokládané celkové náklady: 69,4 milionu korun včetně DPH.

Zdroj: Krajský úřad Středočeského kraje