Nestane se tak úplně okamžitě, ale do 30 minut od zadání požadavku je možné vést videohovor, případně komunikovat formou chatu (během prvního dne fungování se v průměru čekalo minutu). Na telefon, s nímž pak stačí zajít do lékárny, také uživateli přijde elektronický recept na případně předepsané léky.

Že o zdravotnickou pohotovost v on-line podobě (přičemž spojení s lékařem mají Jihočeši zdarma) je zájem, ukázal hned první den. Během čtvrtka se do sytému zaregistrovalo šest tisíc obyvatel tamního kraje. Někteří službu rovnou využili: bylo vydáno 23 eReceptů. Požadavků ale tato pohotovost vyřizovala celkem 84 – přičemž 21 z nich se týkalo dětských pacientů. On-line pohotovost totiž nabízí služby praktických lékařů jak pro dospělé, tak pro děti.

Nepřišla by podobná služba vhod také obyvatelům Středočeského kraje? Kdo ví; možná se jí jednou dočkají také. V odpovědi na dotaz Deníku to naznačil – nebo alespoň nevyloučil – náměstek hejtmanky Pavel Pavlík (ODS), jenž má na starost oblast zdravotnictví.

Když budou jihočeské zkušenosti příznivé, proč se jimi neinspirovat? „Projekt Jihočeského kraje, který nově nabízí široké spektrum služeb, budeme se zájmem sledovat – a pokud se tento jejich model osvědčí, určitě bychom se nějaké obdobě nebránili ani u nás,“ konstatoval Pavlík.

| Video: Youtube

Středočeský kraj si připsal republikové prvenství v oblasti zdravotnických konzultací na dálku už v roce 2009, kdy zdejší záchranáři začali provozovat takzvané call centrum na bezplatném čísle 800 888 155. Určeno je pro konzultace o zdravotním stavu nevyžadujícím příjezd sanitky, a tudíž není na místě volat na tísňovou linku 155. Měsíčně toto call centrum vyřídí asi pět stovek hovorů.

V době vzniku se jednalo o první zdravotnickou poradenskou službu v České republice pro veřejnost, ocenil Pavlík počin předchůdců ještě z doby, kdy byl středočeským hejtmanem David Rath (tehdejší ČSSD).

„Call centrum bylo zřízeno jako doplňková součást zdravotnického operačního střediska záchranné služby pro občany kraje při otázkách zdravotnického nebo psychosociálního charakteru, neboť na tísňovou linku volají často lidé, kteří nepotřebují akutní přednemocniční péči, tedy zásah záchranné služby, ale chtějí například jen poradit po zdravotní stránce,“ vysvětlil člen nynější rady kraje Pavlík.

„Volají, co mají dělat například s teplotou – nebo se chtějí informovat, které lékárny mají o víkendu otevřeno. Tím se významně ulevilo běžnému provozu linky 155. Operátoři dříve řešením takových telefonátů, které nebyly indikací pro výjezd záchranných složek, trávili přibližně 20 až 30 procent času,“ připomněl Pavlík.

Jihočeská novinka jde ale mnohem dál. K dispozici jsou pacientům lékaři, kteří prostřednictvím videohovorů poskytnou základní diagnózu. Protože jde o službu, kterou zdravotní pojišťovny nehradí, náklady zaplatí kraj. Jihočeský hejtman Martin Kuba (ODS) uvedl, že ročně jde o výdaje ve výši 14 milionů korun.

„Ukazuje se, že v České republice je kvůli nedostatku lékařů čím dál složitější udržet pohotovostní služby. A my jsme připravili projekt, který tuto situaci může pomoci řešit,“ poznamenal Kuba.

Vedoucí odboru zdravotnictví jihočeského krajského úřadu Ivana Turková zdůraznila, že on-line pohotovost neslouží k poskytování neodkladné či akutní péče. „Může však fungovat jako alternativní kontakt mezi pacientem a lékařem. Prostřednictvím moderních telekomunikačních technologií lze posoudit a navrhnout pacientovi vhodný individuální léčebný postup a zároveň vystavit eRecept,“ vysvětlila poslání on-line pohotovosti.