„Řidiči budou mít po dobu zhruba dvou měsíců ve svých vozech jednotku C-ITS, která bude komunikovat s mobilním telefonem řidiče. Po dobu testování budou řidiči dávat vývojářům a autorům projektu zpětnou vazbu,“ uvedlo ministerstvo v oznámení.

Uzávěrka přihlášek je 21. srpna. Pro první fázi testování hledá úřad desítky řidičů, později se mají jejich řady rozšířit. Ministerstvo hovoří o technologických nadšencích, které uspokojí skutečnost, že budou součástí pokroku. Půjde totiž o činnost bez nároku na odměnu.

Motorový vlak Českých drah RegioShark
České dráhy vypsaly obří soutěž na nové motoráky. Poptávají až 160 jednotek

Takzvané inteligentní dálnice se v tuzemsku budují v rámci celoevropského projektu C-Roads. Systémy jsou založené na výměně informací o provozu, která probíhá mezi automobily navzájem i mezi infrastrukturou a vozidly. Každé vybavené vozidlo se stává účastníkem, který informace přijímá i vysílá.

Ministerstvo k tomu zveřejnilo osvětové video:

Zdroj: Ministerstvo dopravy

Cílem je zvýšení bezpečnosti provozu. Věc má ale háček. Pro efektivní fungování systému je zapotřebí zapojení dostatečného množství vozidel. Klíčovou otázkou tak je, zda takové systémy budou pro majitele vozidel v budoucnu povinné, nebo dobrovolné. To zatím nebylo rozhodnuto, neboť s tím souvisejí i otázky bezpečnosti systémů či ochrany soukromí. Jednou z variant je ponechání rozhodnutí na trhu: na vybavení by mohly tlačit pojišťovny.

Flixbus. Ilustrační snímek
FlixBus ruší spoje. Cestující musejí na vrácení peněz čekat týdny

Osazení systému je součástí souboru celoevropských projektů C-Roads, které mají směřovat k inteligentní, potažmo autonomní mobilitě. Auta budou podle těchto vizí fungovat podobně jako chytré telefony, budou vybavená vlastním operačním systémem a datově propojená se senzory na infrastruktuře, především na dálnicích. Lidově řečeno tak uvidí za roh, budou vědět, co se děje v jejich blízkém i vzdáleném okolí. Řidiči se tak včas dozvědí o komplikacích v provozu a podle pokynů přizpůsobí jízdu.

V tuzemsku jsou systémy zatím osazené na dálnicích D5, D11, částech D1 a D0 a také v ostravské MHD.