„Jednoho z řidičů se podařilo policistům vypátrat. Nyní je podezřelý ze spáchání trestného činu neposkytnutí pomoci řidičem dopravního prostředku a v případě prokázání viny mu hrozí trest odnětí svobody až na pět let,“ upozorňuje mluvčí českokrumlovské policie Miroslav Šupík.

Obdobný případ zaznamenali policisté v červenci rovněž na Českolipsku. Srážek však může být i více. Někteří cyklisté, kteří vyváznou „jen“ s lehkými odřeninami, nehodu oficiální cestou neřeší. „I když by měli dotyční přivolat policii, stává se, že si vše vyřeší na místě. Je to i z důvodu, že třeba cyklista požil alkohol a těch pár škrábanců raději obětoval,“ říká policista, jenž si přál zůstat v anonymitě. 

Světlo je jedním z nejúčinnějších bezpečnostních prvků pro cyklisty, jak mohou dát řidičům vědět o své přítomnosti.
Budou muset cyklisté povinně svítit i za dne? Třaskavé téma již řeší odborníci

Jen v loňském roce se stalo 4163 dopravních nehod v nichž figurovali cyklisté. „U těchto případů evidujeme 1160 lehkých zranění, 72 těžkých a 16 úmrtí,“ doplňuje Jan Chalas ze společnosti DataFriends, která je pro provozovatelem Portálu nehod.

Policisté se proto chystají přitvrdit. V rámci preventivních akcí chtějí řidičům připomenout dodržování pravidel na silnicích, zároveň ale i apelovat na samotné cyklisty. Přímo do terénu vyrazí muži zákona ve větším množství o letní měsíce několikrát. Akce se uskuteční zejména v cykloturistických rájích – kromě jižních Čech také třeba na jižní Moravě v okolí Pálavy, Mikulova.

Válka o bezpečný odstup

Řidiči musí dodržet minimálně jeden a půl metru odstup od cyklistů od začátku letošního roku. Po pár měsících platnosti novinky ale plánuje ministr dopravy Martin Kupka (ODS) změkčení zákona. Reaguje především na stížnosti majitelů lesů. Podle nich nelze nařízení na lesních cestách dodržet.

„Nemáme v úmyslu měnit jeden a půl metrový odstup při předjíždění cyklistů. Přicházíme s návrhem, aby při nižších rychlostech, kdy k riziku nebezpečného chování tolik nedochází, zůstal v platnosti základní princip bezpečného předjíždění,“ vysvětluje Kupka. V praxi by tak řidič při předjíždění cyklisty nižší rychlostí (pod 30 kilometrů v hodině, pozn.red.) nemusel dodržet téměř žádný odstup. Návrh nyní míří do meziresortního připomínkového řízení.

Odpůrci navrhovanou úpravu zákona kritizují. Nebude mít totiž dopad pouze na lesní cesty, ale i všechny silnice a místní komunikace. „Podle ministerstva při nízké rychlosti nemá platit vůbec žádný odstup. To je nebezpečné a nepřijatelné. I při nízké rychlosti je podle soudních znalců třeba alespoň jeden metr tak, jak je to v současném zákonu,“ oponuje právník a iniciátor zákona o povinném minimálním odstupu při předjíždění cyklistů Tomáš Kindl.

Test předjíždění cyklistů v Mikulově na Břeclavsku.
Chystaná změna při předjíždění cyklistů přinese chaos, míní experti

Kromě toho se vymahatelnost zákona přiblíží až k pomyslné nule. Minimální odstup bude totiž podmíněn aktuální rychlostí vozidla. „Obrazová dokumentace přestupku již nebude dostačující a reálně hrozí, že policie všechny podněty odloží. Již dnes je obtížné přesvědčit některé úřady o zcela očividném porušení bočního odstupu doloženým videozáznamem. Novela zákona v důsledku povede k tomu, že se tento zákon přestane, byť jen symbolicky, vymáhat, a tedy i dodržovat,“ píše v otevřeném dopise ministrovi dopravy výkonný ředitel spolku AutoMat Martin Šotola.

Zástupce spolku připomíná, že v žádné ze zemí, kde podobný zákon zavedli (Německo, Francie, Portugalsko či Belgie), není boční odstup podmíněn aktuální rychlostí vozu. „Jedinou výjimkou je Rakousko, kde ovšem probíhá široká debata, respektive kritika dopravních expertů k tamní připravované podobě zákona,“ podotýká Šotola.

Nerelevantní data

Připravovanou změnu opírá resort dopravy o fakt, že nesprávné předjíždění je pouze okrajovou příčinou nehod, při nichž cyklisté umírají nebo jsou těžce zranění. Od roku 2011 do roku 2020 zemřelo kvůli této příčině 28 cyklistů. Celkově jich ale na silnicích zahynulo přes pět set. „Často je to kvůli nedání přednosti, nepřiměřené rychlosti či nepozornosti,“ řekl už dříve vedoucí oddělení Besip Tomáš Neřold.

Odborník na defenzivní jízdu Vít Jedlička.
Stále děláme stejné chyby. Za volantem nemá smysl spěchat, soudí instruktor

S takovou argumentací ovšem kritici nesouhlasí. Podle Tomáše Kindla se jedná jen o kolize, kde je nedodržení odstupu uvedené jako hlavní příčina. „Bezpečný odstup při srážce zezadu byl často příčinou nehod, které mají jako hlavní příčinu uvedeno něco jiného, například nevěnování se řízení, nezvládnutí řízení, nepřiměřená rychlost, nesprávná jízda. Konkrétní okolnosti se dozvíme, jen když si rozklikneme každou nehodu zvlášť,“ upozorňuje právník.

Zmiňuje také postoj Austrálie. Ta se rozhodla zavést pravidlo 1,5 metru odstupu na základě zprávy australského úřadu pro bezpečnost dopravy. Ten uvádí, že nejčastější příčinou smrtelných nehod cyklistů byla srážka zezadu.