Je správné, když policisté zabaví řidičům vůz? Diskutujte!

Přesně tak ve středu zareagovalo vedení dopravní policie na tvrzení některých dopravních expertů. Ti v deníku Právo uvedli, že policie nemůže žádat kauce a zabavovat auta, jak v pondělí hrozil šéf dopravky Leoš Tržil. Podle expertů se totiž kauce a zabavování vozidel týká jenom profesionálních řidičů.

Dopravní policii podobné tvrzení dostalo do varu – je to nesmysl, „takzvaní experti“ si pletou zákony, vzkázal Tržil. „Nechal jsem si vytáhnout důvodovou zprávu ministerstva dopravy z doby, kdy byl zákon schválen. Je to přesně tak, jak jsme říkali a jak to už nyní používáme,“ řekl ve středu Deníku Tržil.

„Paragraf 118a silničního zákona jasně říká o důvodech k zabránění jízdě. Jestliže je důvodné podezření, že se řidič bude vyhýbat projednání přestupku a nesloží kauci, pak je to důvod, abychom my zajistili vozidlo,“ uvedl šéf dopravní policie. Odborník na silniční bezpečnost Stanislav Huml, který je bývalým šéfem středočeské dopravky, si ovšem myslí opak. Podle něj zákon hovoří o tom, že kauce nemůže být vyšší než maximální pokuta.

„Když já teď jedu v deset let staré Oktávii, která má hodnotu sto tisíc a můžu dostat deset tisíc, tak mi nemůžou zabavit auto. Zabavit auto lze, jen když s ním páchám trestný čin, ale o tom rozhoduje soud či správní orgán,“ řekl Deníku Huml. Na straně policie ovšem stojí ministerstvo dopravy. To již nechalo svým právníkům udělat právní rozklad. Jeho prozatímní výsledek je zatím jasný: „Podle nás má policie na zabavení vozu má právo, pokud jde o vážný případ,“ potvrdil Deníku mluvčí resortu dopravy Martin Kupka. S plánem na rasantní přitvrzení proti silničním pirátům přišla policie na začátku týdne. Kvůli velkému nárůstu smrtelných nehod, při nichž od začátku roku přišlo o život již sto lidí, dostali policisté rozkaz vybírat pokuty v maximální výši. Kromě toho mají u největších pirátů žádat kauce, a pokud je nezaplatí, mají jim dočasně zabavit auto. Od začátku roku už policie takto sáhla k zabavení čtyř vozů. Hlídky se navíc mají soustředit na kontrolu dezenu pneumatik kvůli kluzkému povrchu komunikací.

„Přivítáme jakékoliv zpřísnění na silnicích, řidiči si nemohou myslet, že jim rychlá jízda projde. Na západě jsou v tomto ohledu daleko přísnější,“ připomněla šéfka Besip Zuzana Ambrožová.