Potvrdila to i kontrolní akce ČOI, na jejímž základě se zjistilo, že ve více než třetině podepsaných smluv o spotřebitelském úvěru došlo k porušení zákona.
V podstatě se potvrdilo to, na co už dlouho upozorňuje SOS – že někteří poskytovatelé spotřebitelských úvěrů (zejména nebankovní subjekty) neinformují spotřebitele správně nejen o sazbě RPSN (roční procentní sazba nákladů na úvěr), ale ani v dalších případech nedodržují zákon č. 321/2001 Sb. o některých podmínkách sjednávání spotřebitelského úvěru. Neumožňují například spotřebitelům před podpisem smlouvy si úvěrovou smlouvu v klidu přečíst, neuvádějí konkrétní výši jednotlivých plateb (splátkový kalendář), neposkytují informaci o možnosti předčasného splacení spotřebitelského úvěru, předčasné splacení úvěru sankcionují atd.

„Spotřebitelé zvláště před vánočními svátky jsou ochotni podepsat smlouvu o úvěru i se subjekty, které sice nabízejí peníze okamžitě, ale jde o drahé peníze, spotřebitel zaplatí při splácení i dvojnásobek,“ upozorňuje právnička SOS Jana Teplá. „Často jde o společnosti, pohybující se na internetu, ale samozřejmě nejen na něm, a neřídí se pravidly, platnými pro bankovní subjekty. Mají například velmi nadhodnocené smluvní pokuty za zpoždění splátky či nesplácení, jejich úrokové sazby jsou velmi vysoké a jejich porušení zákona se mnohdy složitě prokazují,“ upozorňuje Teplá. „Na druhou stranu tyto společnosti půjčují peníze lidem, kterým by banky půjčku neposkytly, takže je o ně zájem ze strany spotřebitelů, kteří už mají třeba záznam v mezibankovním registru,“ upozorňuje Ivana Picková, mluvčí SOS.

Mnohé společnosti lákají spotřebitele na to, že jim poskytují odklad první splátky. Řada úvěrů na vánoční nákupy je totiž koncipována tak, že je spotřebitel splácí nejen až do dalších Vánoc, ale většinou i několik let. Takový úvěr pak v podstatě ztrácí svůj smysl. „Vždy by měli spotřebitelé zvážit, zda opravdu Vánoce budou hezčí, když se zadluží. Navíc ekonomičtí odborníci varují před úvěry na rychlou spotřebu, což jsou právě úvěry na vánoční nákupy,“ doplňuje Picková. V případě, že se spotřebitelé domnívají, že jejich spotřebitelský úvěr nesplňuje všechny náležitosti dané zákonem, mohou se obrátit, nejlépe před podpisem smlouvy, na osobní poradny SOS ve všech krajích ČR či na poradenskou linku SOS 900 08 08 08.