Hodně negativních reakcí sklidila reforma ministra školství Josefa Dobeše ve financování regionálního školství. V čem je podle Vás tak špatná?
Reforma financování regionálního školství, se kterou přišel ministr školství Josef Dobeš, je naprostý paskvil. Tvrdím to nejen já, ale také zástupci Svazu měst a obcí ČR, se kterými jsem se na toto téma nedávno sešel. Venkovským školám totiž kvůli tomuto experimentu hrozí naprostá likvidace. Je zřejmé, že současný systém je již přežitý a potřebuje reformu, ta Dobešova by však celý systém ještě zhoršila. Vadí nám například, že se v návrhu reformy nedělá rozdíl mezi základním a středním školstvím, vůbec se v něm nereflektují specifika krajů či regionů a neodráží se tam ani Dobešem avizované hledisko kvality. Tuto reformu je třeba odmítnout jako celek. Je špatná a pro české školství likvidační.
Pokud by byla reforma přijata, co by to znamenalo pro regiony a hlavně pak pro Rakovnicko a Lounsko, kde jste zvoleným senátorem? Dokonce se spekuluje, že by kvůli reformě mohla zaniknout drtivá většina základních škol na Rakovnicku, což není pro nejchudší region kraje to pravé nastartování zlepšení životní úrovně …
Máte pravdu. Další věcí, která nám vadí, je ta, že Dobešův návrh ohrožuje dostupnost základních škol, což je podle mého názoru naprostý základ vzdělávacího systému. Jen na Rakovnicku by kvůli ministrem navrhované reformě hrozila likvidace 13 ze 16 škol! (od 1. do 9. třídy) Podobně tomu je ale i v jiných regionech Středočeského kraje, což je podle mého názoru naprosto katastrofální stav. Pokud budou základní školy kvůli Josefu Dobešovi rušeny, sníží se tak i přitažlivost obcí v našem regionu. Bez školy se snižuje úroveň kvality života na venkově. A to ani nehovořím o bezpečnostním riziku při delším dojíždění dětí do škol.
Hrozí školám na Rakovnicku a Lounsku, které čerpají dotace z EU, že budou muset dotaci vrátit?
Ano, toto opravdu hrozí. Jedním z požadavků Evropské unie při dotačních programech je udržitelnost projektu. Pokud by tedy byla škola, která čerpala finanční prostředky z eurofondů, zrušena, je vysoce pravděpodobné, že by se prostředky musely unii vracet. A čí rozpočet by kvůli tomu krvácel? Samozřejmě zřizovatele, tedy zpravidla ten obecní. Řada obcí také investovala do oprav škol nemalé prostředky. Pokud tedy vejde Dobešova reforma financování regionálního školství v platnost, doporučoval bych obcím, aby zažalovaly Dobeše za zmařenou investici.
Jak by podle Vás měla reforma financování vypadat a z čeho by měla vycházet? Určitě nelze všechny regiony ČR „házet do jednoho pytle“.
Dobešův návrh hází do jednoho pytle nejen regiony, ale rovněž základní a střední školy. Tyto vzdělávací instituce přitom mají zcela jiný cíl. Ministerstvo školství ale toto zcela ignoruje. Každý region má přece zcela jiné nároky, co se týče středoškoláků, a je třeba také zohlednit uplatnění absolventů středních škol v praxi. Toto však nemůže hodnotit žádný úředník v kanceláři ministerstva školství v Praze, jak to navrhuje Josef Dobeš ve své reformě, ale kraje či města, tedy zřizovatelé škol.
Zase na druhou stranu škol je v republice dost. Jak byste redukoval počet základních a středních škol? Ministr Dobeš se totiž hájí tím, že na rozdíl od předchůdců dělá to, co řekl …
Chce se mi doplnit, že Josef Dobeš opravdu dělá to, co řekl bohužel… Ale zpět k otázce. Jak jsem řekl, stávající systém je přežitý a je třeba jej reformovat. Ale zcela jiným způsobem, než to chce provést současný ministr školství. Přebujelá školská síť se týká především středních škol a je třeba ji optimalizovat. Každá taková optimalizace ale musí být prováděna nanejvýš citlivě a se zohledněním regionu či uplatnitelnosti absolventů v praxi. Není nic jednoduššího, než něco zrušit, obnova je však velmi obtížná. Vzpomeňme, když se po roce 1989 rušily například mateřské školy. Dnes vidíme, že to byla chyba, protože jich máme nedostatek.
Co jako stínový ministr školství říkáte na chystané plošné testování žáků pátých a devátých tříd? Je testování žáků nutné? Navíc když se v něm, stejně jako u státních maturit, objevily hrubé chyby … .
Jak jsem již mnohokrát řekl, testování je dobrý sluha, ale špatný pán. Několikrát jsem například upozorňoval na rizika a nepříznivé příklady ze zahraničí, třeba z USA. Tam jsou děti cíleně připravovány na testované předměty, aby škola dopadla v hodnocení dobře, ale vše jde na úkor ostatní látky, tedy předmětů a látky, které se netestují. To je samozřejmě špatně. Státní maturity, se kterými Josef Dobeš přišel, nám jasně ukázaly, že tento ministr není v žádném případě schopen nastavit taková kritéria, aby testy ať už státních maturit, tak plošného testování žáků 5. a 9. tříd byly pro žáky a studenty přínosné. Hrubé chyby v testech jsou kapitolou samy o sobě. Pokud není ministerstvo školství schopno dohlédnout na to, aby byly testy fakticky a gramaticky správně, je to důkaz, že má od svých experimentů dát raději ruce pryč.
Navíc jak státní maturity, tak i plošné testy pro žáky základních škol nejsou zrovna nejlevnější záležitostí. Mnozí právě i sumu za maturity a testy kritizují.
Jak státní maturity, tak avizované plošné testování žáků základních škol jsou předražené a jedná se o vyhazování stamilionů korun z okna. I na to jsem ministra Josefa Dobeše několikrát upozorňoval. Státní maturity již stály více jak miliardu a podobné to bude i u testování žáků 5. a 9. tříd základních škol, kde se již nyní odhadují náklady na 300 mil. Kč. Ty se navíc budou jistě ještě zvyšovat. Nemluvě o tom, že státní maturity budou daňové poplatníky stát 250 milionů korun ročně. Jsou to vyhozené peníze, které by se daly využít efektivněji, například na platy učitelů a nepedagogů či nákup školních pomůcek a vybavení škol. To by jistě udělalo žákům a studentům větší službu, než testovací experimenty. S testem je to stejné jako s teploměrem, pokud budeme nemocnému měřit častěji teplotu, tak tím ho zajisté nevyléčíme. České školství potřebuje kvalitní a efektivní reformu.
Nejen Vy, ale i další opoziční politici a média poukazovali na to, že ministerstvo školství nečerpá peníze z EU. Lze vůbec vyčíslit sumu, o kterou se školství připravilo?
Už teď víme, že ztráta je v řádech milionů, reálné ohrožení je však podle odhadů až 46 miliard korun! A navíc se dozvídáme, že Josef Dobeš připravuje projekty za dvě miliardy, u kterých mu už bylo z Evropské unie jasně naznačeno, že proplaceny nebudou. Takto ministr školství hospodaří, vyhazuje oknem miliardy. Odpovědnost ale přijmout nechce a raději to svádí na jiné.
Poměrně dost často lze Vaše reakce najít v tisku, televizi a podobně. Jste dosti citovaným politikem, jak náročný časově je Váš program? Jak se například cítíte před televizními kamerami? Jak vám bylo v Otázkách Václava Moravce? Přece jen je to „mistr“ ve svém oboru …
Je to časově velmi náročné. Jsem totiž zastáncem důsledné přípravy, která sama o sobě zabere spoustu času, a to jak formou samostudia, tak konzultacemi s odborníky. Do politiky jsem šel, abych pomáhal občanům naší země a s tím souvisí i to, že lidé vědí o mých názorech. Podle mne není nic horšího, než politik, kterého zvolíte a pak o něm až do dalších voleb neslyšíte. Co se týče Otázek Václava Moravce či jiných pořadů, tak je nutné se připravit i na styl vedení debaty ze strany moderátora a na formát pořadu. Jinak musíte reagovat v pořadu, kde máte dostatek času na vysvětlení problému, jinak v pořadu, kde jste pod časovým tlakem.