Že tyto profese nemají nic společného? Pak se možná budete divit; přesně tato pracovní místa se na Rakovnicku nedaří naplnit. Nejde ani hovořit o nedostatečné motivaci zaměstnavatelů. Lidé prostě nejsou.

Důvody však jsou různé: buď není příležitost pro vzdělávání, kdy si v dřívějších dobách továrny vychovávaly další generaci pracovníků, nebo zaměstnavatelé žádají více pracovníků, než je trh práce schopen nabídnout.

Dokazují to příklady z praxe. Například rakovnická firma Eberspächer, která se zabývá výrobou výfukových systémů, podle personalistky Magdaleny Fišerové nemůže sehnat třeba 30 pracovníků obsluhy a 10 svářečů. „Důvodem je nízká nezaměstnanost a vysoká konkurence na trhu práce,“ vysvětluje. A to i přesto, že zaměstnancům nabízí benefity, jako týden dovolené navíc, dotované stravování. Tím ale výčet bonusů nekončí.,

Firma Rakovnické tvářecí stroje se zabývá výrobou hydraulických lisů. Její obchodní ředitel Václav Sváček nedostatek pracovníků v tomto oboru považuje za celorepublikový problém. „Zejména v oblasti strojařiny se kvalifikace ztrácí, je to znát na pozicích dělnických, zámečnických, svářečských,“ vysvětluje.

Vysvětlení podle něj může být v tom, že učební obory v mnoha případech neexistují, nebo fungují pouze minimálně. Vrací se však trend, kdy si továrny chtějí zakládat svá učiliště, aby si pracovníky vychovaly.

Třebaže je na Rakovnicku podle statistik nedostatek řidičů, o něco lepší je situace v rakovnické Rakotrans. Tam podle Lukáše Hinka z oddělení dispečinku sice mají plný stav, ale pozorují úbytek kvalitních zaměstnanců. „Starší řidiči ubývají, mladých je málo. Je to dané náročností práce, především co se časového vytížení týče. V případě mladé rodiny si řidič sice vydělá slušné peníze, je však vykoupeno tím, že není skoro vůbec doma,“ vysvětluje.

Stát se řidičem však není nic, co by se dalo zvládnout za krátkou dobu, nehledě na náklady, aby zájemce získal veškerá potřebná oprávnění a průkaz profesní způsobilosti. „To odradí mnohé a ti hledají práci raději někde ve fabrice,“ dodává Lukáš Hink.