Do roka se má začít s další navazující částí Petrohrad – Lubenec na Podbořansku, rozestavěno tak bude celkem 33 kilometrů dálnice. A to není vše. V příštím roce chce ŘSD spustit výstavbu úseků v Karlovarském kraji.

„Na stavbě D6 je vidět, že funguje spolupráce mezi státní správou a samosprávou. Všichni, kdo se na přípravě podílí, musí najít kompromisy a občas ustoupit ze svých požadavků, abychom získali všechna potřebná povolení,“ sdělil ministr dopravy Martin Kupka.

Podle jeho slov by dálnice Praha – Karlovy Vary měla být hotová nejpozději v roce 2028. „Pomoci k tomu má i novela stavebního zákona, kterou jsme v pátek schválili v Poslanecké sněmovně,“ připomněl ministr. Urychlení přípravy u velkých silničních staveb má přinést sloučení územního a stavebního řízení a vznik speciálního stavebního úřadu při ministerstvu dopravy.

D6 je kromě části Karlovy Vary – Cheb hotová mezi Prahou a Krušovicemi v délce 43 kilometrů. V příštím roce se otevře šest a půl kilometru dlouhý úsek u Krupé, na přelomu léta a podzimu 2025 devítikilometrová část u Hořesedel a na konci roku 2025 pět kilometrů u Hořoviček. „Už aby to bylo. Naší obci se uleví od tranzitní automobilové dopravy,“ řekla starostka Hořoviček Andrea Mendíková.

U Hořesedel a Hořoviček se nyní kácí stromy, probíhá záchranný archeologický výzkum, vlastní stavební práce se rozeběhnou v průběhu dubna. ŘSD chce brzy začít stavět dál směrem na Karlovy Vary.

„Ještě letos nebo na začátku stavební sezony v příštím roce bychom chtěli zahájit dvanáctikilometrový úsek Petrohrad – Lubenec na jihu Ústeckého kraje, v prvním pololetí letošního roku vypíšeme výběrové řízení na zhotovitele,“ uvedl generální ředitel ŘSD Radek Mátl.

close Na mapce jsou vyznačené informace k jednotlivým úsekům dálnice D6 Praha - Karlovy Vary. info Zdroj: se svolením ŘSD zoom_in Na mapce jsou vyznačené informace k jednotlivým úsekům dálnice D6 Praha - Karlovy Vary.

Potíž je s pozemky, stát jich má v současné době mezi Petrohradem a Lubencem vykoupenou poměrně malou část, vedení ŘSD ale věří, že se majetkoprávní příprava během nastávajících měsíců výrazně posune. Přípravu stavby tohoto úseku prodloužila také plánovaná přehrada u Kryr, její vody překlene dálnice po mostě u Černčic.

Třináct kilometrů dálnice kolem Lubence na hranice Ústeckého a Karlovarského kraje u Bošova je v provozu, ŘSD plánuje v letošním roce spuštění výběrového řízení na zhotovitele devíti kilometrů mezi Bošovem a Knínicemi. „Začít by se mělo stavět v příštím roce. Bude to první ze čtyř zbylých úseků v Karlovarském kraji, který postavíme,“ nastínil Radek Mátl.

Dálnice D6 odvede hustou automobilovou dopravu ze současné silnice I/6 Praha – Karlovy Vary, která kapacitně nestačí. Zvýší se bezpečnost, zkrátí se doba jízdy. Součástí zmíněného úseku u Hořoviček je i přestavba jesenické křižovatky na mimoúrovňovou. Na křížení silnic I/6 a I/27 Most – Plzeň policisté od začátku roku 2010 evidují sedm desítek nehod. Několik lidí se při střetech zranilo, v září 2020 tam jeden člověk zemřel. Na řidiče čekají komplikace doprovázené kolonami.

„V průběhu výstavby mimoúrovňové křižovatky Jesenice budou dopravní inženýrská opatření velmi komplikovaná, dojde i na krátkodobá svedení dopravy do jednoho jízdního pruhu s jejím řízením semafory,“ přiblížil Mátl.

Obchvat Hořoviček bude spolufinancován z Fondu soudržnosti v rámci Programu Doprava 2021 – 2027. Evropská unie z větší míry hradila na D6 například výstavbu úseků u Krušovic nebo Lubence. „Bez financování Evropské unie by nebylo stávajíci tempo výstavby dopravní infrastruktury v Česku vůbec možné," připomněl Jaroslav Straka, manažer Generálního ředitelství Evropské komise pro regionální a městskou politiku. 

Součástí stavby obchvatu Hořoviček bude i obousměrná odpočívka, která vyroste kousek od jesenické křižovatky. Další vznikne v rámci stavby zmíněného úseku Bošov – Knínice.