Představitelé hejtmanství jednají s Vězeňskou službou ČR o spolupráci se správami silnic při zaměstnávání odsouzených. „Mohli by zajišťovat nejen drobné opravy, ale především úklid, čištění příkopů a péči o zeleň,“ plánuje hejtman David Rath (ČSSD). „Zvláště by se práci vězňů hodilo využít v rámci našeho programu výsadby dvou nových stromů za každý pokácený či při výsadbě keřů,“ předpokládá.

Jeho náměstek pro oblast dopravy Robin Povšík (ČSSD) ovšem připomíná, že spolupráci je třeba nejprve vyzkoušet. „Ve spolupráci s věznicí Jiřice, která se nachází na pomezí Nymburska a Mladoboleslavska, máme připraven pilotní projekt v mladoboleslavském regionu,“ připomněl s tím, že v první fázi půjde o zaměstnání čtyř až pěti vězňů. „Pokud se projekt ukáže jako životaschopný, plánujeme jeho rozšíření – a to i na Kladensku a na Příbramsku,“ upřesnil.

„Tuhle spolupráci domluvil náš ředitel v úterý,“ řekl Deníku mluvčí jiřické věznice Jan Novák. Už je o ní informován i Robert Káčer z Generálního ředitelství Vězeňské služby ČR. „Je to v kompetenci každé jednotlivé věznice, která si sama hledá subjekty, se kterými bude zajišťovat zaměstnávání odsouzených,“ konstatoval Káčer. Hejtman Rath si ovšem spolupráci s jiřickým nápravným zařízením pochvaluje ještě dřív, než mohla začít. Soudí, že za mřížemi je řada osob, které práci fyzicky zvládnou – a přitom nepředstavují pro své okolí ohrožení.

Využití práce odsouzených je podle Povšíka také „ekonomicky zajímavá záležitost“. Konkrétní čísla sice náměstek hejtmana Deníku neprozradil – zdůraznil ale, že práce lze takto pořídit podstatně levněji něž kdyby cestáři na jejich zajištění najímali lidi, kteří jsou běžně k mání na trhu práce. A Povšík je přesvědčen, že i dílo bude v dobré kvalitě. „Pokud se projekt ukáže jako životaschopný, plánujeme jeho rozšíření – a to i na Kladensku a Berounsku,“ připomněl.