Smutek a bezmoc na mě hleděly z tváře Josefa Břízy. Stál v útulné a naklizené kuchyňce a vysvětloval příčinu svého trápení: „Jsou to dva měsíce, co jsme s manželkou urgovali opravu silnice pod naším oknem a stále se nic neděje. Tím, že jsem se obrátil na tisk, se nechci nikomu mstít, ale už se prostě nečinně nemohu dívat, jak moje žena trpí. Má velké zdravotní problémy a poničená silnice její zdraví ještě více podlamuje.“

Stačí krátký pohled na okna, fasádu a parapety domu pana Břízy a je jasné, proč se na „silničáře“ tolik zlobí.

Fasáda, která byla dle jeho slov opravena před třemi roky, je poničena. Z díry na silnici odlétávající štěrk a voda nadělaly pěknou neplechu.

Rozdílné opravy

Část inkriminované silnice se dle Břízy dělala ještě před zhruba šesti lety takzvaně z gruntu. „Sledoval jsem, jak ji vyfrézovali. Přijely cisterny s plynem a hořáky, které materiál nahřály tak, aby se dolní asfalt rozehřál a spojil se s horní, novou vrstvou. Jenže pár metrů před naším domem s důkladnou opravou náhle skončili. Tady navezli jen vrstvu ornice a od té doby začaly problémy,“ popsal Bříza.

Další problém je, že se ke karlovarce v době dešťů žene voda z vedlejší ulice. „Není tu kanál, který by ji sbíral. Díra u silnice se zaplní vodou a přeteče až na karlovarku. To je pak úplný vodotrysk,“ popisoval dále Josef Bříza.

Slova pana Břízy potvrdil i soused Zdeněk Pondělíček: „Jako laik si myslím, že ty díry tady jsou nekvalifikovaně opravované. Já byl svědkem toho, jak silničáři přijeli, vysypali do díry, ve které byla stejně jako dnes voda, pytel obalové drti. Pak to připlácli lopatou a odjeli. Domnívám se, že to jsou vyhozené peníze jak za materiál, tak i za náklady na mzdu zaměstnanců.“

Zdeněk Pondělíček také konstatoval, že jej překvapil moment, kdy cestáři popojeli o deset metrů dál směrem na Krušovice, aniž by před opravený prostor dali zábranu nebo upozornění, že se tam právě opravila vozovka. „Za chvíli už přes to místo přejedou tři tiráci a oprava je tedy naprosto zbytečná,“ zněly další poznatky Zdeňka Pondělíčka. O tom, že lze udělat dobrou silnici, se sám přesvědčil cestou po karlovarce na Lubenec. „Ta je kvalitně udělaná, i označená,“ zdůraznil Zdeněk Pondělíček, který si dokonce schovával disky od aut, která do děr na silnici u jeho domu vlítla.

„Když jsem jich měl asi osm, tak jsem s tím přestal. Bral jsem je totiž zpočátku jako výzdobu na nádrž, ale nějak rychle mi jich přibývalo, tak jsem své sběratelství zrušil, protože bych s nimi brzy obložil celý dvůr,“ vyprávěl Zdeněk Pondělíček.

Hluk a nebezpečí

Hluk, který místním samozřejmě rovněž velice vadí, je daný frekvencí vozidel na silnici první třídy. „Někdy se ani nedá přejít na druhou stranu silnice. Je to souvislá fronta aut,“ konstatoval Zdeněk Pondělíček.

Velký provoz na karlovarce se pochopitelně podepsal také na popraskaných stěnách domů. „Myslím, že silnice první třídy do vesnic nepatří. Měla by tu být jen obslužná komunikace, A když už tu je, tak by neměla být nebezpečná. Do výtluku vjede třeba motorkář, cyklista nebo náklaďák a má plno práce,“ dodal Zdeněk Pondělíček a zavzpomínal, jak mu půl metru od domu zabrzdilo těžké nákladní auto. „Kdyby se mu to nepovedlo, tak byl u nás v kuchyni a to se všemi důsledky. To se pochopitelně může stát, ale nemůže se stát, aby tomu všichni nečinně přihlíželi,“ dodal Zdeněk Pondělíček.

Ředitelství silnic a dálnic

K problému se silnicí v Řevničově, která patří pod správu Ředitelství silnic a dálnic České republiky, se nám vyjádřila mluvčí Martina Vápeníková: „Tuto akci jsme měli v plánu jako souvislou opravu v rámci programu oprav škody po zimě, nicméně vzhledem k úsporným opatřením není tato akce ministerstvem dopravy schválená a nedostaneme na ni přidělené finanční prostředky. Dojde jen k lokálním výspravám v rámci běžné údržby, což je sice pro svou krátkou životnost 'vytloukání klínu klínem', ale nemáme v tuto chvíli jinou možnost. Ředitelství silnic a dálnic Správa Praha situaci na místě prověří. Lituji, že vám nemohu dát příznivější odpověď.“