Koronavirus nabral na síle a šíří se i v domovech pro seniory, tedy mezi nejohroženější skupinou obyvatelstva. V karanténě se ocitají i zaměstnanci, přesto personální krizi zatím v domovech s pečovatelskou službou na Rakovnicku nepociťují. V Novém Strašecí se dokonce nabídlo na výpomoc deset studentek z místního gymnázia.

Momentálně mají v Novém Strašecí tři zaměstnance v karanténě. „I tak jsme na tom dobře. Mám velkou radost z dívek, které se dobrovolně přihlásily na výzvu ředitele Petra Chocholy a starosty města Karla Filipa. Je dobré zaměstnancům trochu ulevit, práce jako mytí stolečků či stlaní postelí mohou dívky bez problémů zastat,“ je nadšená ředitelka domova Miluše Jůnová.

Personál má v tuto chvíli i dostatek ochranných pomůcek, které právě obdržel od Středočeského kraje a podle Miluše Jůnové zvládá současnou situaci dobře.

Kontakt s rodinami pomocí tabletu

Klientům domova je zprostředkováván kontakt s rodinami pomocí tabletu. Svůj volný část tráví také ve společenských místnostech, kterých má domov dostatek. „Vzhledem k tomu, že si nepřeji balíčky z venku, zavedli jsme také pojízdný koloniál, na který se klienti vždycky moc těší. Mohou si v něm koupit třeba sušenky, noviny či toaletní papír. Jediné, z čeho jsou nervózní, jsou negativní zprávy v některých médiích. Proto jim říkám, ať se dívají raději na filmy nebo na pohádky,“ popsala ředitelka novostrašeckého domova.

Také v rakovnickém domově seniorů je několik pozitivně testovaných zaměstnanců, kteří se nakazili ve svých rodinách. „Máme tady ale respirátory a další ochranné pomůcky, takže nikoho dalšího nakazit nemohli. Náš provoz to nijak neohrožuje. Personálu máme dostatek,“ zdůraznil ředitel Domova Na Zátiší Pavel Jenšovský.

Balíčky z venčí dezinfikují

Vzájemný styk klientů je však výrazně omezen, společné aktivity v rámci bezpečnostních opatření byly zrušeny, přesto senioři zatím zvládají situaci celkem dobře. „Zákaz návštěv netrvá tak dlouho, navíc mohou s rodinou komunikovat prostřednictvím videohovorů. Když jim přijde nějaký balíček, věci vydezinfikujeme a předáme,“ popsal Jenšovský.

Pokud to klientovi umožňuje zdraví a není imobilní, nosí roušky. Personál je vybaven respirátory po celou dobu výkonu služby a musí si je pravidelně měnit. „Nejen klienti, ale i zaměstnanci to nemají vůbec jednoduché, přesto nastolená pravidla vzorně plní. Umývat klienta s respirátorem ve sprše není nic příjemného, proto chodí pravidelně na venkovní terasu nadýchat se čerstvého vzduchu. Musím před nimi smeknout,“ poznamenal ředitel domova.