Stejný tým jídlo také ten den připravoval. A uvařil samé pochoutky. Jako polévka se podával bramborový krém s opečeným rősti. Následně si strávníci mohli vybrat ze tří dalších jídel. Lososa s mascarpone špenátem v listovém těstě s bramborovým pyré, linguine s čekankou, rukolou a sýrem, provolone a jelení kostky na borůvkách s bylinkovým knedlíkem připravili ve školní jídelně novostrašecké základní školy kuchaři Petr Sklenář, zastupující firmu Aveko, a Petr Konečný, šéfkuchař, specialista na veřejné stravování, s šéfkuchařem Markem Svobodou z týmu Bidvest. Spolupracovali samozřejmě s kuchařkami školní jídelny.

Kuchaře oslovil ředitel Základní školy Nové Strašecí Petr Chochola s tím, že by chtěl stravování ve školní jídelně posunout kupředu. Skupina Bidvest se stravování ve školách věnuje už pět let a její kuchaři pět let už do školních jídelen jezdí. „Jídla připravujeme tak, aby byla pro děti zdravější, chutnější, bez použití mouky," vysvětloval Petr Konečný. Ten pak oslovil své kolegy a sestavili společně jídelníček s trochu složitějšími jídly na přípravu.

V novostrašecké jídelně vše zvládli velmi dobře a uvařili výborná jídla. Pro Petra Konečného nebyla zdejší kuchyně úplnou neznámou. Vařil tu před několika lety sám. Stejně jako tehdy se mu i tentokrát pracovalo dobře. I jeho kolegům se pracovalo výborně, protože s nimi už od půl sedmé ráno vařil ředitel školy Petr Chochola. „To se nám ještě nestalo. Šlo mu to výborně," shodli se všichni tři pánové. „Jsem rád, že jsem si mohl vyzkoušet práci po boku profesionálních kuchařů. Byl to nezapomenutelný zážitek," popisoval Petr Chochola. Podle něj jednodenní pobyt kuchařů jídelnu neposune ohromným krokem kupředu, ale už jen to, že kuchařky viděly, jak se k tomu jejich kolegové postavili, jak jim šla práce od ruky, jak si práci zorganizovali, bylo pro ně přínosem. Během práce se od kuchařů dozvěděly o nových trendech, receptech, i si předávali zkušenosti.

„Z jednodenní akce nelze dělat velké závěry, ale pokud se nám poštěstí jednou, dvakrát do roka sem kuchaře dostat, bude to změna jídelníčku," dodal Chochola.

I tak se školní kuchyně v posledním měsíci posunula dopředu. Zaměstnanci dbají na skladbu jídelníčku, zařazují zdravější pokrmy. Děti mají možnost denně ochutnat alespoň jedno jídlo nové a zdravější. Děti mají k dispozici denně salátový bar.
Dnes podle zkušeností kuchařů chtějí děti jiná jídla a jiné chutě, proto se musí vařit moderněji, ale zdravě. Jídlo musí obsahovat vše, co je ve spotřebním koši. To ale nezáleží jen na penězích. I zdravě se dá uvařit tak, aby se cena jídla vešla do stravovací jednotky, která bývá třiadvacet korun.

„Záleží na vedoucí kuchyně, aby naplánovala jídla v týdnu i čtrnácti dnech méně nákladová, a pak si může dovolit uvařit zvěřinu a lososa jako dnes. Problém je také ve vzdělanosti a v celkovém pohledu veřejnosti na gastronomii. Díky pořadům o gastronomii si dnes každý myslí, že tomu rozumí, a to není pravda. Rozumím tlaku rodičů na školní jídelny, ale vždy by se měly vyslechnout obě dvě strany.

Kuchařky ve školních jídelnách se dnes už hodně vzdělávají," mínil Marek Svoboda.
Malým i velkým strávníkům jídla chutnala. Tereza si dala lososa v listovém těstě: „Je to dobré. Lososa jsem si vybrala, protože mi nějak padl do oka." Valerie jedla rovněž lososa: „Moc mi to chutná. Mám lososa ráda, tak jsem chtěla vědět, jestli bude dobrý i tady, a je výborný." Veronika si pochvalovala těstoviny a překvapilo ji, že všechny chutě krásně splynuly dohromady. Dívky se shodly, že by bylo dobré, kdyby se taková jídla objevovala v jídelně pořád.

Rozhovor s kuchaři o tom, jaké jsou trendy a problémy školního stravování, vám přineseme v některém z příštích vydání Rakovnického deníku.