Jindra Breda z Rakovníka má sedmé nejhlučnější auto v republice. Na letošním Mistrovství ČR obsadil ve své kategorii třetí místo se 149 decibely.

Do České republiky se ale dostala před třemi lety. „U nás tato disciplína probíhá v rámci tuningových srazů. Ve světe jsou pak pořádány soutěže samostatně. V dB Dragu jde o to, dosáhnou co nejvyššího akustického tlaku v automobilu,“ vysvětloval rakovnický nadšenec, který dB Dragu propadl, Jindra Breda. Ten se na letošním Mistrovství České republiky, konajícím se koncem září v Českých Budějovicích, v této soutěži umístil v kategorii Street Max 3 – 4, na třetím místě. „V mé kategorii mohou být v automobilu umístěny až čtyři reproduktory, maximálně dvě baterie a podmínkou je napájení 4,4 voltu,“ popisoval Breda, jenž vyrazil na mistrovství ve svém malém fiátku, ve kterém se také do velkého finále kvalifikoval.
„To auto jsem koupil za pět tisíc. Muzika je v něm pak za dalších sto,“ nechal se slyšet Jindra Breda. V dB Dragu se nehledí na exteriér vozu, ale na výkon jeho aparatury. Proto v této disciplíně nejsou k vidění žádné vyšperkované skvosty. Všichni se snaží dostat z aparatury maximum a to s co nejnižšími ztrátami. „K soutěžení se nejvíce používá Fiat Panda a Seat Marbela. Je to hlavně kvůli jejich tvaru. V těchto vozech dosáhnete se stejnou aparaturou vyššího výkonu než ve voze jiném,“ informoval Breda.
Práh bolestivosti je v případě zvuku nějakých 130 decibelů. V soutěži je tato hranice s přehledem překonána. „Akustický tlak se měří v uzavřeném voze, a to čidlem, které je umístěno na přesně stanoveném místě, na předním skle. Jen pro srovnání. Když startuje stíhačka tak má asi 140 dB. Já už mám ve fiatu 149 dB. V Budějovicích jsem trhnul můj dosavadní rekord. Přes zimu chci auto přestavět a příští rok překonat hranici 150 dB,“ vyprávěl o své další metě Breda. Při soutěži se v aparatuře pouštějí CD na kterých je jen frekvence od 30 – 80 Hz.
„Existuje kategorie extrém, kde je dovoleno úplně vše. Tam už se ty auta tlumí třeba betonem. To jsou speciály, které vypadají jako pancéřovaná auta. V republice existuje pouze jeden čistokrevný extrém. Jeho majitel s ním dvakrát uspěl na Mistrovství Evropy. Tady v té skupině se naměřené hodnoty pohybují okolo 165 dB. Na internetu jsem viděl že dali do auta při 164 dB list papíru a ten se rozrotoval a roztrhal,“ dodal Breda. Informace o dB Dragu naleznete také na webových stránkách www.usblaster.tym.cz