Dílna mechanika Bohumila Pánka. Řeklo by se – obyčejná opravna aut. Jenže v téhle dílně s číslem popisným 757 v Lubenské ulici se děly věci. Pan Pánek totiž vyráběl malé automobily vlastní konstrukce (zdá se to neuvěřitelné?), cyclecary.

U nás ovšem zvané Cyclecar Pánek. V roce 1921 zkonstruoval automobil, se kterým se pak účastnil mezinárodních automobilových závodů českých lázeňských měst. Automobil měl nejprve loukoťová, pak drátová kola, pérování pro pohodlnou jízdu, a poháněný byl kapalinou chlazeným dvouválcem. Ocenění v závodech bylo na místě. Tolik bychom panu Bohumilu Pánkovi přáli uplatnit svoje nápady a dovednost, však na rozvoj a rozšíření továrny scházely majiteli peníze.

A tak k udržení dalšího chodu dílny přichází „Stadion“, akciová společnost, továrna na velocipedy, a firmu roku 1922 kupuje.
Ve třicátých letech se k výrobě kol přidaly brusle – takzvané džeksny a kanady – a jiné sportovní potřeby. To už byla vystavěna hlavní budova Stadionky a patřila spolu s továrnou Františka Otty, továrnou ing. Vltavského a keramickými závody k nejvýznamnějším v Rakovníku.

V neblahém roce 1938 továrna přechází pod Zbrojovku Brno. Z Rakovníka už nedostávají dámy, páni a děti nádherná jízdní kola a tříkolky, ale jen vojáci zbraně (dělostřelecké nábojnice, pušky, kulomety). Jinak se ovšem montovaly pušky po výzvě rakovnického rozhlasu 5. května 1945. Stovky pušek, desítky kulometů a samopalů šly na pomoc při českém povstání.

Po znárodnění dostal podnik jméno Velo Stadion. Dále se zde vyráběla jízdní kola, která se vyvážela do sedmdesáti zemí světa. Kapacita výroby byla ve stadiu, kdy se co každou jednu minutu dokončilo jedno kolo.

Nejznámější je ve Stadionce jistě výroba mopedů. Název Stadion dostal moped podle značky podniku. Závod v Rakovníku patřil pod Motor České Budějovice a v přelomu padesátých a šedesátých let (1957) vyráběl mopedy S11, S22, S23.
Stadionka měla i svůj závodní tým, pořádala závody a na mopedech procestovala celou republiku.
Po počátku šedesátých let se sortiment továrny úplně změnil. Název Chirana napovídá, že se zde vyrábělo zdravotnické zařízení a pomůcky, například kojenecká lůžka či sterilizační nádoby.

Od poloviny šedesátých let se v Autobrzdách Jablonec nad Nisou, závodě 03 Rakovník, vyrábělo klimatizační zařízení pro všechny druhy motorových vozidel.

(A ještě maličkost. Určitě nejen naše generace běžně užívala zlidovělý název pro mopedy a později pionýry. Jezdilo se na „fichtlech“. Ale proč vlastně „fichtl“?
Na konci padesátých let vznikaly mopedy Stadion opatřeny motorem Fichtel a Sachs.
Karel Fichtel a Ernst Sachs založili svou fi rmu – původně zaměřenou na výrobu kuličkových ložisek a komponent pro jízdní kola – 1. srpna 1895 ve Schweinfurtu. Tak to vidíte, známý neznámý pane Karle…)

Autor: Monika Pokorná