Podle jakých pravidel se postupuje při úklidu sněhu ve městě?
Postup při údržbě komunikací specifikuje operační zimní plán údržby. Ten je sestaven podle požadavků městského úřadu. Je v něm vymezeno, co se má a nemá uklízet a jakým způsobem. Při letošním přídělu sněhu jsme nasadili veškerou techniku. Úklid jsme zatím zvládli bez poruch techniky.
Jakým způsobem se plán zimní údržby sestavuje?
Sestavil jsem ho já podle požadavků rady města. Vše vychází ze zákona. V plánu je stanoveno pořadí důležitosti a rozdělení tras do kategorií. Komunikace musí být sjízdné podle důležitosti po spadu srážek do čtyř hodin, do dvanácti hodin, do osmačtyřiceti hodin a další po ošetření komunikací v první a druhé skupině. Například do trasy číslo jedna patří všechny páteřní komunikace poblíž Husova náměstí, kopce. Po úklidu cest v první kategorii technika přejde na skupinu dvě a pokračuje podle plánu. Je to trochu specifické v tom, že pokud vůz jede po silnici v první skupině a vedle povede cesta ve skupině druhé, nesmí ji ošetřit. Nejprve se tedy musí udělat všechny komunikace v první skupině a pak přejet na ty ve skupině druhé. Znamená to větší přejezdy, ale tak je to v plánu. Někde trvá až šest hodin, než stroj projede jednu trasu, takže nemůže být všude hned.
Mění se něco v plánu údržby?
Každou zimu se ukáže nějaké další problematické místo. Například naposledy jsme na žádost obyvatel do plánu přidali jeden chodník. Ale páteřní cesty zůstávají. Přibývají také nové chodníky.
Někdy se lidé diví, proč se uklízí jen chodník vpravo a vlevo ne. Proč?
To už je na rozhodnutí města. Jde o úsporu peněz. Myslím si, že někde stačí uklidit jen jednu stranu chodníku. Každý může přejít na tu uklizenou. O tom, která strana se uklidí, rozhoduje i to, zda tam zajede technika nebo jaký je tam povrch. Například žulový povrch klouže i po ošetření a zámková dlažba nebo asfalt se dá snadněji udržet schůdný, takže se udržuje ta strana s asfaltem nebo zámkovou dlažbou.
Kolik lidí a kolik techniky se podílí na zimní údržbě cest?
Je tu devět lidí. Dále máme náklaďáky mercedesy a nejvíce multikár, protože je využíváme i v létě. Pak máme traktor, dílnu, avii. Jsme schopni nasadit pět sypačů, jeden velký a čtyři malé, traktor s radlicí. Velký sypač využíváme minimálně. Nejvíce jezdíme s malými, například v sídlišti V Jamce, kam se kvůli zaparkovaným autům velký sypač nevejde. Každý stroj i řidič má svojí trasu a tu stále jezdí. Samozřejmě ho mohu operativně poslat jinam, kde je nějaký problém. Když někdo zavolá, že to v některé části města klouže, technika tam zajede.
Jsou úseky, kde se musí sníh odklízet ručně?
Máme dvě posádky na ruční úklid a jednu subdodávku. Uklízejí většinou chodníky, kam se nedostane technika, protože jsou úzké, nebo tam vadí lampa. Pak uklízejí schody, lávky.
Pomáhají vám při úklidu sněhu lidé z úřadu práce?
Není to tak, že bych přišel na úřad práce a řekl, že dnes potřebuji třeba tři lidi na úklid sněhu. Ale zrovna nyní zaměstnávám z úřadu práce tři lidi. Ti uklízejí ve městě. Když je potřeba, uklízejí například přechody. Pracují bez problémů. Jsem s nimi spokojený. Mile mě překvapili. Dostali i odměnu nad rámec platu z úřadu práce. V sezoně pracují další například na odstraňování zeleně z chodníků. V loni asi čtrnáct. Ovšem, tady už byla situace jiná. Do práce jich chodilo asi padesát procent.
Podle zákona za úklid chodníků zodpovídá vlastník, tady ve většině případů město. Jak se vám daří zvládat úklid chodníků a pomáhají vám lidé?
Hodně lidí si chodník před domem rádo uklidí samo. Spoustu lidí si nepřeje, abychom tam solili. Vyhovíme jim, je to jen na domluvě. Chodníky se rozdělují rovněž podle důležitosti na schůdné do šesti a do dvanácti hodin po spadu srážek. Nejprve se opět dělají všechny chodníky v první skupině a pak ve druhé. Naposledy se dělají většinou inertní posypy a pluhování. I tady má každý stroj i posádka stejnou trasu. Před zimou si trasy pro upamatování projíždějí.
Kde všude používáte inertní posyp?
Nesmí se solit kolem potoka, dále mosty, lávky, střed náměstí. Tam všude se používá inertní posyp.
Držíte nějaké pohotovosti?
Pohotovosti držíme nonstop. Přes den stav komunikací sleduji já. V noci je vždy jeden člověk na telefonu. Projíždí také trasy a kontroluje jejich sjízdnost. Zda nenamrzají a podobně. V případě potřeby volá mě a informuje o situaci. Já pak rozhoduji o tom, zda se vyjede, nebo ne. Lidé musí být do hodiny od zavolání na pracovišti. Samozřejmě sledujeme předpovědi počasí.
Kolik tun soli a štěrku máte připraveno na zimu?
Zásoba soli činí zhruba pět set tun. Inertního posypu je výrazně méně, asi sto tun. Ošetřujeme jím menší plochy. Letos jsme dokupovali asi jen sto padesát tun soli, protože jsme jí ušetřili v předchozích letech. Poslední zimy byly vůbec mírné. Pamatuji si, že jsme vyjeli i šestatřicetkrát za zimu. Loni jen dvakrát.
Stalo se někdy, že jste zásoby spotřebovali?
Asi před čtyřmi roky, kdy celý prosinec padal sníh, jsme veškerou sůl vypotřebovali. Nebylo možné ji nikde koupit. Tehdy měli před námi přednost zákazníci, kteří sůl odebírají v tisících tunách. Půjčili jsme si asi sto tun od firmy ČNES a vrátili ji, až to bylo možné. Jsem rád, že mezi námi funguje dobrá spolupráce.
Existuje nějaká norma, kolik soli smí přijít na metr čtvereční?
Jistě. Podle zákona je to u nás kolem 20 gramů na metr čtvereční na jedno ošetření. Při námraze je potřeba trochu přidat. Veškeré stroje mají dávkovače. Nastavují se, do jaké vzdálenosti se posyp rozhazuje i gramáž na metr čtvereční. Vedle toho jsou vybaveny solankou, což je systém se skrápěním. V míchací stanici ve firmě se míchá sůl s vodou. Auta si roztok napustí do nádrží, a když je potřeba dávkují vedle soli ještě tento roztok. Ten zabírá okamžitě a při teplotě až do minus patnácti stupňů.
Jak velkou plochu musíte zvládnout ve městě uklidit? A děláte zimní údržbu jen ve městě?
Rakovník má zhruba šedesát kilometrů silnic a odhadem sto dvacet kilometrů chodníků. Neuklízíme ale všechny.
Uklízíme několik supermarketů a místních firem. Někde pracujeme na zavolání. Někde podle smlouvy situaci sami hlídáme a uklízíme podle potřeby.
Chystáte nějaké novinky?
S dozorčí radou i valnou hromadou jsme se shodli na obnově techniky. Chceme koupit menší bagr. I když ho nevyužijeme přímo v zimě, ale během sezony ano. Dosud jsme ho měli jako subdodávku. Pak uvažujeme o kontejnerovém podvozku za traktor, o válci na opravy cest. Firma by měla být zisková. Stále se rozvíjí. Už není závislá na počasí, to jestli bude v zimě sníh nebo ne. Vyděláváme i v létě. Nově například budujeme chodníky.