Jeden s osmatřiceti byty stojí na Wintrově náměstí. Druhý se sedmnácti byty najdeme ve Vysoké ulici. Ředitelka Pečovatelské služby Rakovník Zlatuše Lüftnerová pro Rakovnický deník konstatovala „ Jejich kapacita je stále naplněna. Vedeme si evidenci uchazečů o umístění podle žádostí, které si lidé podávají. V současné době máme evidováno šestadvacet žádostí."
Podle pravidel schválených majitelem, tedy Městem Rakovník, jsou tyto žádosti rozděleny do tří skupin.
„Třetí skupina je ta s největší naléhavostí. Tam ale v současné době není žádný uchazeč," uvedla Zlatuše Lüftnerová s tím, že pokud se nějaký byt hypoteticky uvolní, je osloven člověk, který je na vrcholu pomyslné pyramidy všech žádostí. „ A je jedno, jak dlouho má žádost podánu. Ohodnocuje se zejména to, jak hodně aktuálně žadatel potřebuje pomoc druhé osoby. Může se například stát, že třeba i relativně mladý člověk v invalidním důchodu prodělá cévní mozkovou příhodu. Žije v domě bez výtahu a je ochrnutý na půl těla. Náhle by byl sociálně izolovaný. Pak ho, pokud má u nás žádost, s kolegyní oslovíme, uděláme s kolegyní, sociální pracovnicí, u něho návštěvu. Zjistíme, zda jeho žádost o umístění k nám stále platí a dáváme návrh na základě našeho odborného pohledu na město. Město je pak ten, kdo vystavuje nájemní smlouvu a schvaluje ji," vysvětlila Zlata Lüftnerová.
Pracovnice rakovnické pečovatelské služby jsou samozřejmě schopny postarat se také o lidi v jejich stávajícím bydlišti. „Chodíme k lidem, kteří jsou upoutáni na lůžko a přejí si zůstat doma. Když jim to rodina umožňuje," potvrdila ředitelka.
Pečovatelky pak těmto klientům pomáhají třeba s hygienou, podáváním jídla, udržováním pořádku v domácnosti, dohlížejí na to, aby si jejich klient včas a správně vzal svůj lék. „Podle přání můžeme zajistit třeba i nákup nebo praní prádla. Úzce v tomto spolupracujeme s rodinou. Pokud je něco v nepořádku, okamžitě voláme kontaktní osobu," upozornila Lüftnerová.
Děvčata ke klientům chodí v takzvané provozní době. Což je od pondělí do pátku od 7.30 do 16 hodin. „Pak tu jsou služby. Lidé, co potřebují službu mimo provozní dobu, si ji sjednají. Jsou od 17 do 20 hodin večer nebo o víkendech."
Během naší návštěvy jsem se Zlatuše Lüftnerové zeptala, jaké přání by pro tento rok měla. „V tuto chvíli myslím na své kolegyně. Práce v sociálních službách je náročná. Jak fyzicky, tak psychicky. Přála bych si, aby mé kolegyně chodily do práce rády. Tak jak tomu bylo doposud. Mým snem je například určitá přestavba," nastínila ředitelka.
Každý rok dává městu návrh na různé opravy či investice. „Osobně bych ráda v domě na Wintrově náměstí rozšířila zázemí pro personál. Byla bych ráda, kdyby se nám to podařilo udělat dole ze sklepů. Tam jsou na to ty nejvhodnější prostory. Naši zaměstnanci jsou skromní a jsou rádi za ty, co mají, ale já bych jim hodiny strávené v zaměstnání ráda zpříjemnila lepším zázemím. „Pak je tu ale otázka toho, na co město, které nám vždy vycházelo velice a ve všem vstříc, bude mít prostředky," vysvětlila Zlatuše Lüftnerová.
Pravdou je, že většina pracovnic zde působí třeba i desítky let. „Jsou to věrní zaměstnanci. Málokdo od nás odchází. Stabilita personálu je u nás velká, byť ekonomické ohodnocení tu není až tak na výši. Ale zřizovatel nám umožňuje, že mohu děvčatům dát osobní ohodnocení. Odměny za vykonanou práci," zdůraznila ředitelka. Skvělá by podle Zlatuše Lüftnerové byla také možnost zvýšení zázemí pro takzvané Denní centrum. „ Což je druhá sociální služba, kterou poskytujeme. Máme společenskou místnost, kde se naši uživatelé scházejí k různým aktivitám. Chtěli bychom pro ně ještě zvlášť dílničku a kousíček extra koutku na odpočinek," vysvětlila ředitelka.
Klienti rakovnických pečovatelských domů žijí samozřejmě i kulturně – společenským životem.
O program se jim stará vedoucí pracovnice Martina Vostrá s kolektivem dalších čtyř pracovnic v přímé péči: Věrou Benešovou, Romanou Rázkovou, Miroslavou Ryvolovou a Olgou Kořínkovou.
Pečovatelské službě se 14 pečovatelkami dělá vedoucí Daniela Fulneková.
„Kulturní život tu máme poměrně mohutný," potvrzuje ředitelka s tím, že by ráda touto cestou poděkovala firmě Procter and Gamble, která jim každý rok finančně přispívá pro uživatele na společenské aktivity.
A Martina Vostrá vyjmenovala: „Pořádáme besedy, vystupují u nás děti z mateřinek. Naši klienti mají možnost vidět pořady v Kulturním centru. Jezdíme na výlety. Na hrady, zámky. Byli jsme třeba v plzeňském pivovaru, v lesoparku Chomutov, Karlových Varech, v botanické zahradě Bečov nad Teplou."
A jednou v měsíci za klienty dojíždí pracovnice Městské knihovny v Rakovníku a ti si mají možnost zapůjčit od nich knihy.