Tratě se slevou ve Středočeském kraji
číslo tratě - úsek
014 Kolín Ledečko
064 Mladá Boleslav hl. n. Mladá Boleslav město
076 Mělník Mladá Boleslav hl.n.
110 Slaný Louny (přesah do Ústeckého kraje)
161 Rakovník Blatno u Jesenice (přesah do Ústec. kraje)
162 Rakovník Kralovice u Rakovníka (přesah do Plz. kraje)
204 Březnice Rožmitál pod Třemšínem
212 Sázava Černé Budy Světlá nad Sázavou
220 Benešov u Prahy Mezno
223 Olbramovice Sedlčany
235 Kutná Hora hl. n. Zruč nad Sázavou
236 Čáslav Třemošnice (přesah do Pardubického kraje)
Zdroj: České dráhy

Slevy se týkají v našem regionu trati mezi Rakovníkem a Blatnem u Jesenice, ale také mezi Rakovníkem a Kralovicemi. „Snažíme se tímto způsobem přilákat cestující na méně vytížené tratě, abychom zlepšili jejich ekonomiku a pokud možno na nich uchovali provoz," vysvětlil kroky Českých drah (ČD) Ivo Toman, ředitel odboru regionální dopravy ČD. Právě České dráhy se tímto rozhodnutím snaží podpořit zájem cestujících o vlaky na málo vytížených tratích.

„Určitě je to správný krok, ale popravdě vlakem moc nejezdím. Není to moc komfortní a moc rychlé," svěřila se Tereza Fraňková, jež dojíždí do školy do Ústí nad Labem. Od března rozšířily České dráhy seznam úseků, kde cestující dostanou automaticky o čtvrtinu levnější jízdné, a to bez jakékoliv nutnosti administrativy či vyřizování průkazek. Levnější jízdenku o pětadvacet procent obdrží cestující na tratích vždy.

Sleva se týká celkem čtyřiačtyřiceti regionálních tratí. Na trati Benešov Trhový Štěpánov vedení Českých drah dokonce zachovalo slevu na jízdném dokonce padesát procent. Levnější jízdenku obdrží lidé od pokladních ve stanicích, průvodčích nebo strojvedoucích. „Krajské rozpočty jsou napjaté, neustále rostou náklady na elektřinu, dopravní cestu a tak dál. Dříve či později přijde na řadu otázka, zda na takových tratích nemá být doprava zastavena. Pokud ale existuje potenciál cestující do vlaků přilákat, je správné to nejdříve prověřit. Navíc vybíráme tratě, kde by mohlo dojít ke zlepšení služby například zrychlením spojení nebo nasazením kvalitnějších vozidel," uvedl Ivo Toman z ředitelství Českých drah.

Příkladem může být železniční trať 222 Benešov Trhový Štěpánov, kde je slevová akce od září 2011, a cestující jsou odbavováni akční jízdenkou se slevou 50 procent ze základního jízdného. Jízdné z Benešova do Vlašimi (leden srpen 2011) stálo 37 korun, nyní zaplatí cestující 19 korun.

Propad tržeb nebude

„Po zavedení akčního jízdného nedošlo k propadu tržeb. Naopak u více než poloviny spojů se tržby zvýšily, a celkové tržby na této lokální trati jsou tak o téměř patnáct procent vyšší, než před zlevněním. Cestující začali více využívat vlak a někteří k nám přešli z autobusů a aut," upřesnila Ester Jánošiová, ředitelka odboru produktů a cenotvorby Českých drah.

Cestující, kteří využívají traťové a síťové jízdenky, nebo ti, kteří jsou odbavení do nebo z železničních stanic a zastávek ležících mimo vyhlášenou trať nebo uzavřený systém, slevu nedostanou.