VYBRAT REGION
Zavřít mapu

Mírné zimy nejsou důvodem k omezení zimní údržby

Rakovnicko – První sníh 
v minulém týdnu prověřil, jak rychle jsou města, či obce zajistit odklízení sněhu a sjízdnost či schůdnost silnic 
a chodníků. Přičemž města uklízejí pouze místní komunikace. Silnice první třídy stejně jako druhé třídy uklízí krajská správa a údržba silnic.

11.1.2016
SDÍLEJ:

Úklid sněhuFoto: Deník/Šárka Hoblíková


I když během posledních zim technika do ulic vyjela jen sporadicky, rozsah zimní údržby, technika i počet lidí zůstává ve městech beze změn.

V Novém Strašecí, kde údržbu komunikací zajišťují technické služby Nové Strašecí sněhovou nadílku například v pondělí a úterý uklízely dvě multikáry a zametač chodníků holder. Kromě toho se po městě pohybovaly dvě skupiny po dvou lidech, kteří sníh zametali ručně, a ručně také rozhazovali posyp.

Úklid komunikací se řídí plánem zimní údržby. Ten zůstává prakticky beze změn. Ke změně dochází, pokud je vybudována zcela nová silnice, chodník nebo v případě zařazení chodníku nebo silnice do jiné skupiny důležitosti. O tom rozhodují zastupitelé města. Zimní údržba platí od 1. listopadu do konce března následujícího roku. V tomto období také pracuje Operační štáb zimní údržby. To je skupina osob, která sleduje počasí, vyhodnocuje jeho možné dopady a následně zajišťuje sjízdnost 
a schůdnost komunikací.
Zimní údržba trvá od čtvrté ráno do čtyřiadvacáté hodiny. Chodníky a silnice se ošetřují podle tří stupňů důležitosti. Komunikace v prvním stupni musí být ošetřeny do čtyř hodin, komunikace v druhém stupni do dvanácti hodin a komunikace ve třetím stupni po ošetření těch v prvním a druhém stupni, nejpozději však do osmačtyřiceti hodin.

Čas se počítá vždy po ukončení tvorby náledí nebo spadu sněhu. Další podrobnosti najdete v operačním plánu zimní údržby místních komunikací na stránkách TSNS.

Pro letošní sezonu zimní údržby má město připraveno 28 tun soli a 25 tun inertního materiálu. Dávkování chemických přípravků je závislé na dané situaci a technologickém postupu. Podle zákona 
o pozemních komunikacích 
a příslušné vyhlášky se obecně dávkuje 10 gramů soli na metr čtvereční. Při vyšší intenzitě je to 20 gramů soli na metr čtvereční.

Zimní údržbu vykonávají zaměstnanci společnosti. Ti během roku dělají jiné práce, například údržbu zeleně, rekonstrukci chodníků, údržbu městského mobiliáře. „Z pohledu pracovní náplně se tyto činnosti dobře doplňují," podotkl jeden z jednatelů Technických služeb Nového Strašecí Jan Bureš. Kromě stálých zaměstnanců pracuje ve firmě jeden člověk z úřadu práce. Zajišťuje také zimní údržbu. Stejně jako stejný počet lidí, zajišťuje zimní údržbu v letošní sezoně i stejný počet techniky.

O nějakém omezení, i když poslední zimy byla mírné, nemůže být podle Jana Bureše ani řeč. „Počasí je nevyzpytatelné a my musíme postupovat podle operačního plánu zimní údržby. Nemáme ale výhradně stroje, které slouží jen pro zimní údržbu. Stroje jsou multifunkční a v létě jsou využívány k jiným činnostem. Na multikáru se nasadí radlice a nástavba na dávkování soli. Holder v létě čistí chodníky od prachu a nečistot. V zimě odklízí sníh," popisoval Bureš. Podobné je to, podle něj, i s lidmi. Pokud zaměstnanci nevykonávají zimní údržbu, dělají jiné činnosti.

V Jesenici úklid komunikací zajišťuje městský úřad vlastní technikou. K dispozici je komunální nosič nářadí 
s koštětem. Ten se osvědčil hlavně při úklidu chodníků. Silnice uklízí multikára se sypačem a radlicí.

Dále úklid zajišťují tři stálí zaměstnanci a pracovníci veřejně prospěšných prací z úřadu práce. Tito pracovníci zametají přechody pro chodce a například úzké chodníky, kam se technika nedostane. Plán zimní údržby Jeseničtí vypracovaný nemají, ale komunikace odklízejí podle zavedeného postupu, jak potvrdil i starosta města Jan Polák: „Prioritu mají přístupové komunikace ke škole, k lékaři a k nádraží. Poté se uklízejí chodníky podél hlavní silnice a nakonec méně frekventované silnice a ulice. Techniku i lidi posíláme do terénu podle intenzity srážek."

O víkendech mají pracovníci rozdělené služby. Do terénu vyjíždějí podle potřeby s multikárou a malým metačem. Ve všedních dnech se k této technice přidávají lidé s hrably a košťaty. Tam, kde byli obyvatelé zvyklí odklízet sníh před svým domem sami, dělají to stále. V bytových domech pomáhají s úklidem chodníků domovníci.

Pro případ větší kalamity pomáhá v Jesenici a okolních vsích s úklidem sněhu soukromý zemědělec z Oráčova.

Autor: Šárka Hoblíková

11.1.2016 VSTUP DO DISKUSE
SDÍLEJ:

DOPORUČENÉ ČLÁNKY

Návrh na přání: 3 varianty malé kuchyně a jídelny

Ilustrační foto.

Ve středu v Rakovnickém deníku: prvňáci ze ZŠ a MŠ Lužná

Slabce slaví první výhru. Lány si derby užily

Rakovnicko – Závěrečné podzimní kolo nejvyšší okresní fotbalové soutěže přineslo několik očekávaných výsledků, ale i překvapení. Asi největším je prohra Městečka s rezervou Zavidova. První vítězství si nechaly až na samý závěru podzimu Slabce, které v souboji posledních týmů tabulky zdolaly Kroučovou 4:1 a stáhly její náskok na jediný bod. O náskok naopak téměř přišly vedoucí Hředle, které padly v Kolešovicích. Bod na ně po podzimní části ztrácí překvapení podzimu – Lány, které potvrdily fazonu a v derby deklasovaly Rynholec 8:1.

Poslední letošní derby ovládl Tatran

Rakovnicko /FOTOGALERIE/ – Závěrečné podzimní kolo nejnižší krajské fotbalové soutěže přineslo poslední letošní derby, ve kterém se střetl dosud nebodující nováček z Lužné a rezerva rakovnického Tatranu. Domácí Sparta vzdorovala posílenému Rakovníku pouze poločas. Poté se projevila vyšší kvalita hostů, kteří nakonec vyhráli 5:1. Béčko rakovnického SK v předehrávce 13. kola porazilo Klobuky 5:2, Mšec padla v Unhošti 0:4.

Zavidov přehrál lídra, a to dohrával v devíti!

Zavidov /FOTOGALERIE/ – Cenného skalpu dosáhli fotbalisté Zavidova, kteří v posledním podzimním kole I. A třídy porazili vedoucí Hřebeč 2:0 a sesadili ji z vedoucí příčky. A to navíc dohrávali duel v devíti, když byli krátce po sobě vyloučeni Šmíd a Vanický.

Kamion na parkovišti před obchoďákem? Občas se tam objeví

Střední Čechy – Nemilé překvapení čekalo v sobotu řidiče Jindřicha Koukala, když se chtěl s autem zastavit v berounské nákupní zóně u Litavky u dálnice D5. Musel se vyhýbat hned dvěma kamionům, s nimiž se setkal na parkovišti pro osobáky, a to navzdory hned dvěma zákazovým značkám. „Jeden stál přes spoustu parkovacích míst, druhý manévroval s popojížděním sem a tam, protože na dlouhé soupravy parkoviště není zkonstruováno,“ připomněl Koukal. S dodatkem, že dlažba určitě není přizpůsobena ani takhle těžkým vozidlům.

Copyright © VLTAVA LABE MEDIA a.s., 2005 - 2017, všechna práva vyhrazena.
Používáme informační servis ČTK. Kontakt na redakci.
Publikování nebo šíření obsahu Denik.cz je bez písemného souhlasu
VLTAVA LABE MEDIA a.s., zakázáno.
Marketingové podmínky. Cookies. Zrušit oznámení

Vážení čtenáři,

náš web Deník.cz přechází kompletně pod zabezpečený protokol, který výrazně zlepší bezpečnost při procházení našich webů.

Z důvodu přechodu je nutné se znovu přihlásit k odběru upozornění na nejnovější zprávy - klikněte na tlačítko "Povolit", kterým si zajistíte odběr zpráv i do budoucna.

Děkujeme za pochopení.

POVOLIT