Ve čtvrtek 1. července roku 2010 uplyne 75 let od vzniku Policejního letectva České (kdysi Československé) republiky.

V rámci oslav se už uskutečnilo několik zajímavých akcí. Jedné z nich se zúčastnil rovněž vedoucí Skupiny historie vojenského a policejního letectva Kolešovice René Černý.

V areálu Muzea Policie České republiky se René Černý mimo jiné setkal s ředitelem Letecké služby Policie ČR plukovníkem Vladimírem Panenkou a ředitelkou muzea Marcelou Machutovou.

Kromě historického vývoje policejního letectva zde byla prezentována i současná činnost letecké služby a úkoly, které plní při záchraně životů a zajištění vnitřní bezpečnosti na území České republiky i v zahraničí.

Předání

René Černý k setkání uvedl: „Naše skupina předala do sbírek muzea a do síně tradic letecké služby po jednom kusu modelů letounů, které jsme využívali v našem legendárním pro gramu s názvem Policejní letka Kobra zasahuje. Program byl věnován poválečnému policejnímu letectvu.“

Předané letouny se pyšní imatrikulačním označením OK –BYE, který byl pilotován v letech 2004 až 2010 Radovanem Sukem a OK–BYF. Ten pilotoval v letech 2001 až 2010 René Černý. Letadlo Radovana Suka půjde jako exponát do síně tradic zmíněného muzea a letadlo René Černého do sbírek policejního muzea.

Poslední let

Po slavnostním aktu předání do sbírek se uskutečnil poslední let již těchto muzejních exponátů v rámci leteckého dnu, který se v rámci oslav také pořádal ve spolupráci s pražským modelářským klubem Sobínka na stejnojmenném letišti nedaleko Zličína.

„Rozloučili jsme se tam s programem Policejní letka Kobra zasahuje. V tomto týdnu by už pak měly být naše letadla naistalovány do expozic což pro nás znamená obrovskou poctu a důstojné rozloučení s naším desetiletým programem,“ řekl René Černý s tím, že výhledově Skupina historie vojenského a policejního letectva Kolešovice připraví nový program s námětem činnosti policejního letectva.

Bude se vracet do doby před 2. světovou válkou, do doby četnických leteckých hlídek. Tehdy po českém nebi létali takový významní piloti jako byl například Josef Jaške či Josef Hanuš a další. „ V době ohrožení republiky v roce 1938 dokázali s četnickými letouny provádět neuvěřitelné kousky,“ zdůraznil René Černý.

Tehdy byly Četnické letecké hlídky vybaveny letouny AVIA B 534. Byl to ještě klasický dvojplošník a naše nejrozšířenější předválečná stíhačka.

René Černý: Tohle letadlo je se mnou déle, než moje manželka

V sobotu minulého týdne se René Černý, letecký modelář z Rakovníka rozloučil s letadlem, se kterým strávil bezmála deset let života.

„Modely letadel většinou končí tak,(pokud je nepotká nějaká havárie) že se po několika letech provozu takzvaně odstrojí. Uloží se na půdu, do dílny či do kůlny s tím, že až jednou bude chuť, tak se udělá jeho revize a ono dostane nový kabát. Dají se na dočasný odpočinek. Tohle je ale poprvé, kdy se za svoji kariéru s některým z modelů loučím definitivně. Kdy změní majitele. Jsem ale moc rád, že bude v muzeu, kde uvidí velké množství lidí,“ konstatoval modelář René Černý.

A dodal, že je skvělé, že si návštěvníci muzea přečtou, že na Rakovnicku existuje Skupina historie vojenského a policejního letectva Kolešovice, která se zabývá létáním, a stavbou létajících modelů maket historických letadel. „I když už tu třeba nebudeme, tak tu po nás alespoň zůstanou napořád ta letadla ve sbírkách muzea,“ vysvětlil modelář.

Muzejní exponát, o kterém hovoříme byl zhotoven na jaře roku 2001. Tehdy byl poprvé součástí programu na velkém krajském policejním dni v Rakovníku na letišti.

„Udělalo mi i profesní službu. Lidé výše postavení u policie si všimli, že i toto je prevence a my tak s policejním programem Policejní letka Kobra zasahuje začali objíždět nejen letecké dny, ale i policejní dny v rámci celého středočeského kraje. Mělo to úspěch,“ zdůraznil René Černý. Například se může připomenou vystoupení v roce 2002 na krajském policejním dnu v Mladé Boleslavi.

Je to stroj, který poctivě odlétal všechny ročníky Military show. Prošel spoustou leteckých dnů v Mostě, Čáslavi.

„Mým životem mě paradoxně provázel déle nežli moje současná manželka. Tato „milenka“ totiž přišla do mého života už o rok dříve. Byl to pilotážně příjemný letoun, se kterým jsem si dovolil létat i v noci. Byl na to vybaven. V zimě létal na lyžích. Byl to jediný letoun v mém modelářském životě, který dokázal přistát takzvaně bez vidu. To jest, že jsem jej neviděl a ono sám přistál, aniž by přišel k úhoně. Jediné co neokusil bylo létání na vodě. Dokázal létat nejen na velkém letišti, ale třeba i poli za dětským táborem v Krtech u Zbořeného mlýna,“ popsal možnosti stroje René Černý a dodal, že je škoda, že je nepřítel administrativy.

Kdyby prý totiž psal, kde všude s letadlem vystupoval, kolik odlétalo hodin, možná by se došlo k hodně zajímavým, vysokým číslům.

Pouze v srpnu roku 2005 v Mostě , právě model přistál aniž by na přistání viděl(šlo o tzv. neřízené přistání) a jeho majitel ho nemohl najít. „Byl ale naštěstí podvěšen třemi dýmovnicemi v národních barvách. Ty nám pomohly při hledání. Byl jen zabarven od dýmovnic jako papoušek,“ smál se modelář Černý.

A tak letadlo prošlo renovací, dostalo nový kabát. Další renovace pak přišla o čtyři roky později.

Završení pak přišlo v uplynulou sobotu v rámci leteckého dne na Sobínce v Praze, kdy spolehlivé letadélko René Černého naposledy vzlétlo k obloze aby uskutečnilo poslední přistání ve své letové kariéře. Společně s Radovanem Sukem se s oběma letouny rozloučili sérií fotografií na památku po úspěšném posledním letovém vystoupení těchto modelů.