Vlaky v rynholeckém tunelu jezdí teď maximální rychlostí 30 km/h. Nová přeložka bude dlouhá přibližně jeden kilometr, rychlost se na ní zvýší na 85 až 90 km/h, uvedl server zdopravy.cz. Správa železnic odhaduje náklady na 120 milionů korun, stavět chce už v roce 2022.

Správa železnic již poslala středočeskému krajskému úřadu dokumentaci, která je prvním krokem pro zahájení stavby. V takzvaném zjišťovacím řízení teď bude úřad zkoumat, zda se bude muset posuzovat celá stavba z pohledu vlivu na životní prostředí.

Plán Správy železnic počítá s tím, že 476 metrů dlouhý tunel vlaky kvůli jeho špatnému stavu opustí. Nová trasa povede v prostoru vytěženého lomu Českých lupkových závodů jižně od tunelu, dojde tak k nepatrnému prodloužení trati řádově o stovky metrů.

„V 70. letech se stavební stav tunelu zhoršil natolik, že hrozilo jeho zborcení. Bylo provedeno podskružení ostění, výdřeva je od té doby průběžně vyměňována. Zdivo obou portálů je zvětralé a vydrolené,“ uvádí Správa železnic v dokumentu. V úseku jsou dva přejezdy, jeden bude zcela zrušen, druhý zůstane.

Záměr projektu ale ještě není hotov, ani neprošel centrální komisí.

Podle mluvčí Správy železnic Nely Friebové bude tunel zachován, ale nebude se využívat. „Tunel bude v rámci stavby pouze zajištěn z hlediska bezpečnosti. Postradatelný materiál opuštěné trasy včetně tunelu bude využitý příslušnou správou tratí,“ dodala Friebová. Během stavby by nemělo dojít k téměř žádným výlukám. „Provoz bude během stavby zachován. K vyloučení dojde jen po nezbytnou dobu přepojení na novou trasu koleje,“ dodala.