Kolos na 13 nápravách, měřící přes 60 metrů a vážící 211 tun, se využívá při rekonstrukcích kolejí, které současně demontuje a pokládá nové kolejnice a pražce. Vše se provádí téměř automaticky, souprava zároveň veze vagóny, kam se staré a nové pražce ukládají.

„Je to extrémně produktivní stroj, který oproti běžným strojním linkám na českém trhu umí zkrátit výlukové časy až o padesát procent,“ vysvětlil Lukáš Vostrý, ředitel závodu Stroje a mechanizace Swietelsky Rail CZ, která práce pro Správu železnic provádí. Firma si stroj půjčila od svého mateřského koncernu v Rakousku.

Nepřetržitá výluka úseku Rakovník – Blatno u Jesenice trvá od 1. srpna do 28. září, pokud by se kolejový svršek měnil klasickou cestou, významně by se protáhla. Během výluky Správa železnic nechává vyměnit kolejnice a pražce, obnovuje se odvodňovací systém, opravují některá nástupiště na nádražích a zastávkách a přejezdy. Kvůli tomu je nyní aktuálně zavřená silnice mezi Jesenicí a Rakovníkem.

Cestující mezi Blatnem a Rakovníkem vozí místo osobních vlaků v současné době autobusy. Cestující musí počítat s tím, že některé časy odjezdů jsou mírně upravené.

Podobného pomocníka si nedávno z Německa přivezla také společnost Strabag Rail, která rekonstruovala železniční trať mezi Žatcem a Březnem u Chomutova. „Takových strojů je jen několik málo v celé Evropě,“ řekl tehdy Didarshah Said, specialista stavby ze společnosti Strabag Rail.

Díky velké výměně železničního svršku, opravě přejezdů, mostů, propustí a zabezpečovacího zařízení sviští nyní vlaky mezi oběma městy rychleji. Až sto kilometrů v hodině. Na trati jezdí rychlíky Plzeň – Most a spěšné vlaky Lužná u Rakovníka – Jirkov.