Aktuálně je čtyřproudová silnice R6 mezi Prahou a Chebem dostavěna ve dvou celistvých úsecích od Prahy až k Novému Strašecí a mezi Chebem a Karlovými Vary. Ale mezi těmito úseky zeje „díra" v délce 82 kilometrů. Výstavba silnice R6 mezi Novým Strašecím a Karlovými Vary je rozdělena do celkem dvanácti úseků, dohromady by měly stát zhruba třicet miliard korun.

A ty stát rozhodně v současné době nemá.

I proto se řeší, jak při dostavbě rychlostní silnice R6 ušetřit. Napovědět má právě zmíněná studie, která řeší osm úseků mezi Novým Strašecím a Bošovem na hranici Ústeckého a Karlovarského kraje v celkové délce dvaapadesát kilometrů. Tedy i tři úseky na Podbořansku včetně obchvatu Lubence nebo navazujícího úseku do Bošova, jehož už započatá stavba byla v roce 2010 přerušena.

Na všech osm úseků je vydáno územní rozhodnutí, čímž je koridor rychlostní silnice R6 určen. S trasou se tedy hýbat nebude. Studie má ale řešit podobu a zvláště pak šířku nové silnice. „Studie bude řešit zejména stanovení a posouzení alternativního technického řešení, zejména šířkového uspořádání komunikace. Bude obsahovat dopravní model a dopravní prognózu, čili dopravní zatížení jednotlivých úseků do budoucna a také zpracování hodnocení ekonomické efektivnosti staveb. Na základě toho bude vypracováno zhodnocení variant s doporučením nejvhodnější z nich," sdělila Nina Ledvinová, tisková mluvčí Ředitelství silnic a dálnic ČR.

Varianta, že by se dostavěly nejprve dva pruhy a poté v budoucnu další dva, tak jak tomu je v některých úsecích silnice R7 Praha Chomutov, se ale podle ní nepřipravuje.

Zvažuje se několik variant podoby

„Zvažovat se bude například varianta třípruh. Tedy, že by se v trase návrhu silnice R6 postavily tři pruhy v každém směru jeden a jeden další, který by se v obou směrech střídal. Do budoucna by to neznemožnilo dostavbu na plnohodnotný čtyřpruh," vyplynulo z jejího sdělení.

Další posuzovanou variantou bude, že by se R6 stavěla ve čtyřech pruzích, ale užší. Úsporný čtyřpruh by byl široký 21,5 metru. Dosud se trasa připravovala pro standardní šířku rychlostní silnice 25,5 metru.

Studie bude řešit úseky mezi Novým Strašecím a Bošovem, které mají dle požadavků Ministerstva dopravy prioritu před úseky od Bošova do Karlových Varů. Na rozdíl od úseků v Karlovarském kraji totiž procházejí několika obcemi Řevničovem, Krušovicemi, Krupou, Hořesedly, Hořovičkami i Lubencem. Právě stavby obchvatů jsou prioritní. Oproti tomu úseky mezi Bošovem a Karlovými Vary vedou volnou krajinou, jsou rovné a méně problémové.

Už před více jak dvěma roky sepsali starostové nejen z Rakovnicka, ale také Lounska či Karlovarského kraje petici pro dostavbu důležité silniční tepny. Pod petici s názvem Chceme R6 se podepsalo několik desítek tisíc občanů, včetně starostů a senátorů.

„Dostavba silnice R6 je pro celý náš region mimořádně důležitá. Zlepší se tak dopravní spojení napříč krajem, návaznost na Prahu a také na nedaleké Německo. A to samozřejmě pomůže ekonomické situaci v regionu," řekl mimo jiné už dříve senátor za Rakovnicko a Lounsko Marcel Chládek. Ten dále řekl, že silnice je také důležitá pro zdraví a bezpečnost v jednotlivých obcích, kudy silnice nyní vede. „Podle dopravní studie projede za jeden den Řevničovem devět tisíc vozidel," podotkl Chládek.

SILNICE R6 NOVÉ STRAŠECÍ BOŠOV

ÚSEK DÉLKA CENA (dle projektu) KOLIK JDE LETOS NA PŘÍPRAVU

N. Strašecí Řevničov 5,5 km 2,6 miliardy Kč žádná významnější částka

obchvat Řevničova 4,2 km 2,6 miliardy Kč 20 milionů hlavně na výkupy pozemků

přeložka Krupá 6,4 km 2,5 miliardy Kč žádná významnější částka

přeložka Hořesedly 9,2 km 2,8 miliardy Kč 5 milionů poz. úpravy, výkupy a průzkumy

obchvat Hořovičky 5,2 km 2,3 miliardy Kč 5 milionů poz. úpravy, výkupy a průzkumy

jesenická křiž. Lubenec 8,8 km 3,3 miliardy Kč žádná významnější částka

obchvat Lubence

1. etapa (vlastní obchvat) 4,1 km 1,6 miliardy Kč 12 milionů hlavně na výkupy pozemků

2. etapa 4,1 km žádná významnější částka

Lubenec Bošov 4,1 km 1,8 miliardy Kč stavba začala v roce 2010, přerušena, nejsou peníze