Překročení rychlosti je nejčastějším dopravním přestupkem. V roce 2011 měřili rychlost celkem čtyři sta devadesát čtyři hodin, to je zhruba o tři sta hodin víc než v roce předešlém. Více hodin takto strávili mimo obec než v obci. Zjistili jeden tisíc šest set devadesát šest přestupků. Měření ukázalo, že řidiči překračují mnohem více povolenou rychlost v obci než mimo ni. Většinu přestupků dopravní policisté vyřídili na místě.

Počet měřených hodin a hlavně počet přestupků je obrovské číslo. K měření v současné době používají policisté jeden radar. „Je to moderní laserový radar, který má záznamové zařízení. Řidiče vyfotografuje a opravdu se na fotografii pozná, takže se nemůže už na nic vymlouvat,“ vysvětlil Ladislav Heller, vedoucí Dopravního inspektorátu v Rakovníku. Radar je pravidelně jedenkrát za rok přezkušován a kalibrován, takže ani na nepřesnost neexistují žádné pádné výmluvy. Při měření dávají policisté toleranci tři kilometry.

Druhým nejčastějším přestupkem je předjíždění. To policisté odhalili v třiceti čtyřech případech. Řidiči nejvíce nerespektují plnou čáru na silnici směrem Rakovník – Ruda, dále v úsecích Řevničov – Krušovice, Krušovice – Krupá, Hořesedly – Hořovičky a před jesenickou křižovatkou. Dokonce předjíždějí i za ní, v zatáčkách na Jesenici.

O deset přestupků méně bylo z důvodu nedání přednosti v jízdě. Pětkrát řidiči nedali přednost chodcům na přechodu. Zarážející jsou čísla užití alkoholu a drog za volantem. Alkohol při běžné kontrole nadýchalo sedmdesát řidičů. Pod vlivem drog za volant usedlo třicet dva řidičů (loni 7). Sedmatřicetkrát hlídka zadržela kvůli požití alkoholu řidičský průkaz. Kvůli návykovým látkám sedmadvacetkrát.

I přes veškerá opatření a dopravní značení jsou opravdu někteří řidiči nepoučitelní. Dodržování dopravních předpisů a snížení nehod a přestupků by se dalo zajistit snad jen častějšími dopravními kontrolami. Dopravních policistů, kteří vykonávají silniční dohled, je ale na Rakovnicku pět. Přitom ideální stav se rovná deseti. Takže pokud se nestane nehoda, pomáhá skupina dopravních nehod, takzvaní „nehodáři“. Těch je deset. Z toho jeden z nich vykonává funkci komunikačního inženýra. To znamená, že má na starosti dopravní značení. Při nehodě jsou nehodáři z hlídky odvoláni a jedou k nehodě. Tu musí ještě zpracovat.

„Práce nehodářů si vážím. Kolikrát se dostanou k tragickým případům, které se jim vybavují ještě v osobním volnu. Nejhorší je, když musí oznámit tragickou událost rodině,“ řekl Ladislav Heller. S hlídkami budou dopravní policisté pokračovat i v tomto roce.

„Zaměříme se na alkohol, drogy, měření rychlosti, kontrolu kamionů. Řidiči nás potkají ve dne i v noci,“ zkonstatoval Heller a doplnil: „Pokračovat budeme i v pěší kontrole parkování, a to hlavně na Husově náměstí a v přilehlých ulicích. Chodíme i na Bendovku, do Jamky, do Spalovy ulice.“
Řidiči jsou velmi neukáznění. Parkují na chodnících, na zeleni, v protisměru i v místech, kde to zakazují dopravní značky.

Statistika:

Měřeno hodin:   494
(loni 175)

Přestupky a tr. činy:

rychlost: 1696 (634)
předjíždění: 34 (9)
přednost: 24 (8)
přednost-přechody: 5 (2)
alkohol: 70 (102)
drogy: 32 (7)
bezp. pásy: 441(437)