Jezdci se právě chystají k první rozjížďce. Počasí je slunečné, dráha naprosto suchá. Start! Auta sjíždějí jedno po druhém na dráhu a mizí v prachu. Atmosféra na trati se dá srovnat se závodem jejich velkých kolegů. Za kvílení motorů auta „řežou" zatáčky, přejíždějí, či dokonce přelétávají terénní nerovnosti.

Pokud vyjedou z dráhy, nebo se obrátí na střechu, přiskočí pohotoví nahazovači a vrátí auto zpět, aby mohlo pokračovat v jízdě. Řidiči, či spíše piloti totiž stojí na tribuně, soustředěně sledují své vozy a řídí je vysílačkou. Jejich čas se měří stejně rychle jako při závodu Formule 1. Průběžné pořadí mohou přítomní sledovat na monitoru.

A to je právě jedna z novinek nově zrekonstruované trati. K dalším patří jedno přemostění a dvojskok na protilehlé rovince. Snad nejdůležitější je nový povrch, který by měl méně prášit a tak i méně obtěžovat okolí. „Na materiál, který jsme použili, jsme dostali doporučení z lupkových závodů. Dnešní závod je vlastně pořádný ostrý křest. Uvidíme, jak to bude fungovat. Doufáme, že se nikdo nepřizabije na novém přemostění," líčil před závodem Patrik Šarina, místopředseda klubu RCA Rakovník.

Na nové dráze se nedalo hovořit ani o výhodě místních jezdců, protože nebyla vyježděná a nikdo ji neměl naučenou. Její charakter se vyvíjel během celého dne a na to se právě závodníci těšili. Domácí na dráze totiž netrénovali, jen ji párkrát projeli, aby ji vyzkoušeli.

Patrik Šarina se chystal vyjet se zadokolkou, to znamená s modelem poháněným na zadní nápravu. Má úplně jiné řízení, než auta s pohonem obou náprav. Zatím jezdí dohromady se čtyřkolkami, protože pro samostatnou kategorii je jich zatím málo. „Ale pokud s ním někdo umí, dosahuje srovnatelných výsledků. Nezáleží na autu, ale na rukou. Dnes je ale na nové dráze taktika pro všechny stejná: přežít a hlavně dojet," vysvětloval Patrik Šarina.

Závodníky v sobotu nejprve čekaly tři desetiminutové rozjížďky, ve kterých měli tři pokusy. Z těch se rozřazovali podle výkonnosti až do finále, které se jelo půl hodiny na čas a počet ujetých kol. Startovalo jich dvacet devět. Domácí barvy hájila třetina z nich.

Jedním z největších želízek byl Martin Končel. Právě připravoval svoji zadokolku Elcon Cleon MMX: „Základ je, aby vydržela technika. Auta na dráze dostávají celkem zabrat. Příprava k závodu je jednoduchá: dolít benzín, dotáhnout kola a všechny šrouby."
Patrik Šarina odstraňoval závadu po první rozjížďce. Rychle dotáhl šrouby, aby mohl pokračovat v další rozjížďce.

„Dráha je dobrá, práší to méně. A bude ještě méně, až se prach vyjezdí. Možná bude i klouzat," sdělovali si jezdci své poznatky po první rozjížďce.

Pokud si někdo chce vyzkoušet, jak to na takové dráze jezdí, a má doma model auta, může přijít už tuto sobotu. Od 10 do 16 hodin bude dráha otevřena pro veřejnost. ⋌