Slovenská strela je největším lákadlem celého víkendového setkání. Na pražském hlavním nádraží si vůz mohli zájemci prohlédnout v pátek 8. října, než se vydal na Rakovnicko.

Motorové vozy řady M 290.0 vyrobila kopřivnická Tatra v roce 1936 pro tehdejší Československé státní dráhy v počtu dvou kusů. „Na vozech byl unikátní nejen design karosérie a interiéru, ale především elektromechanický přenos výkonu od Josefa Sousedíka. Díky jeho patentovanému systému se vozidlo rozjíždí na elektrický pohon a při dosažení rychlosti 82 km/h se automaticky přepne na čistě mechanický, který je ve vyšších rychlostech účinnější. Oba motorové vozy jezdily v běžném provozu rychlostí až 130 km/h, při zkouškách dosáhly rychlosti 148 km/h,“ píše se na webových stránkách slovenska-strela.cz.

Do pravidelného provozu zařadily ČSD oba vyrobené vozy 13. července 1936. Přiděleny byly do výtopny a domovské stanice Bratislava a jezdily na motorovém rychlíku „Slovenská strela“ Bratislava – Brno – Praha. Dosahovaly průměrné cestovní rychlosti 92 km/h (parní vlaky v té době průměrně 68 km/h), přičemž spoje byly poprvé v historii ČSD povinně místenkové. Jízdní doba byla 4 hodin a 20 minut včetně tříminutové zastávky v Brně.

Za války byly vozy odstaveny kvůli nedostatku benzinu a vyjížděly jen sporadicky jednou až dvakrát měsíčně k udržení technické způsobilosti. „Po druhé světové válce sloužily dále, zajímavé je jejich nasazení na vlacích spojujících Prahu s Norimberkem po dobu trvání Norimberského procesu s válečnými zločinci, kam vozily naše zástupce,“ uvádí se na stránkách slovenska-strela.cz. Jeden vůz byl vyřazen v roce 1953 a po požáru zlikvidován. Druhý byl vyřazen v roce 1960 a ve stejném roce došlo k jeho předání podnikovému muzeu Tatra v Kopřivnici.