Bylo na konec září relativně teplo a slunečno a vál i slabý vítr, což umožnilo odlétat všechna čísla programu. Více k leteckému setkání v Kolešovicích nám za spolupořadatele řekl René Černý.

Nakolik jste s průběhem Leteckého dne v Kolešovicích spokojen?
Účinkujících se sešlo okolo pětadvaceti modelářů, což je pro takovýto malý regionální letecký den optimální počet. Každý si během odpoledne několikrát zalétal. K vidění toho byla spousta. Zahajovali jsme program společně s Petrem Toužimským s dvojicí letounů Mig-21MF, kdy se nám společná slétanost myslím vydařila. K vidění byly nadále aerovleky – tedy vytažení větroňů na oblohu motorovým modelem, obdobně jako je tomu u skutečných letadel. Impozantní byla letecká bitva z 2. světové války, do které se zapojilo celkem devět letadel.

Na co byste obzvláště upozornil?
Diváci mohli obdivovat zmenšeniny letadel ze všech historických období letectví, tedy od 1. světové války až po současnost. Miloš Moucha z LMK Pavlíkov létal s velmi pěkně zpracovanou maketou letounu Zlín Z-43, který ještě před několika lety létal v rakovnickém aeroklubu. Třešničkou na dortu pak byla dokonale věrná maketa, včetně proudového pohonu, T-45 Goshawk plzeňského Radka Suka a maketa bitevního vrtulníku Mi-24 v barvách českého vojenského letectva, jejímž pilotem a majitelem je Kamil Šimon z Prahy. Ve druhé polovině letového programu došlo dokonce k fiktivnímu souboji mezi Goshawkem a vrtulníkem Mi-24 ve stylu, „jak by to vypadalo kdyby – před rokem 1989".

Kdo ještě se na akci spolupodílel?
Akce byla pořádána ve spolupráci s kolegy z LMK Pavlíkov a kromě již zmiňovaného Miloše Mouchy se pilotážně a organizačně na akci podíleli i další členové tohoto modelářského klubu a stejně tak členové domácí Skupiny historie vojenského a policejního letectva Kolešovice. Velký dík za možnost uspořádat tento letecký den a za jeho podporu, patří obci Kolešovice v čele se starostou Martinem Dvořákem a místní velké firmě.

Přišla situace, která vás příjemně nebo naopak nemile překvapila?
Příjemně mne překvapilo, že nakonec dorazily oba avizované skvosty českého modelářského nebe, tedy Goshawk a Mi-24, protože hoši trochu bloudili a letecký den byl vlastně zahájen a oni ještě na letišti nebyli. Nepříjemně mne překvapilo, když krátce po startu do letecké bitvy se u pravého motoru mého dvoumotorového Messerchmittu Me-109 Zwilling roztrhl výfuk a motor přestal táhnout a musel jsem uskutečnit poněkud tvrdší nouzové přistání do pole, ale modelu se naštěstí nic nestalo.
Pak už nezbývalo, než nastartovat náhradní letoun a užít si dokonale naši scénickou bitvu. Takže opět se naplnilo heslo, které vždy s úsměvem říkám už od vojny, kde jsem jej slyšel poprvé: „Vítězí ten, kdo se umí operativně přizpůsobit vzniklé situaci".

Našla se chvilka na „popovídání" si s kolegy modeláři?
Tak během programu moc času není. Ale na povídání máme vždy večer po takovéto akci. Na letišti je vždy vybudováno zázemí a tak se večer u grilu či u ohýnku a dobrého pití, povídá mnohdy až dlouho do noci.

Je nějaký nový trend v modelařině? Co aktuálně takzvaně letí?
Modelařina jde hodně rychle dopředu.
Těch trendů je více, ale zdá se, že klasickým pohonům modelů, tak jak je známe z minulého století – tedy motory poháněné metylalkoholem, tak těm asi začíná „zvonit hrana". Vše se elektrifikuje, tedy hodně se prosazují elektromotory, nicméně pro scénickou bitvu pak schází hluková kulisa, protože se jedná o téměř bezhlučný provoz, a to se do bitvy nehodí. Proto tedy pozvolna přecházíme na motory benzinové (na klasický automobilový benzín), které mají i větší obsah a proto také naše modely začínají o trochu více „narůstat" na rozměrech. Příkladem jsou naši Čmeláci.

Jaká byla účast modelářů a diváků a přemýšlíte už případně o dalším ročníku?
Divácká účast byla asi okolo dvou set diváků, o trochu méně, než jsme měli na srpnové premiéře programu „Kolešovičtí Chmeláci".
Jelikož již vloni v Pavlíkově byla položena tradice leteckého dne poslední zářijovou sobotu a dohodli jsme se s kolegy z LMK Pavlíkov, že se budeme ob rok střídat s pořádáním, takže příští rok bychom se měli sejít na modelářském letišti v Pavlíkově.