Na jaře tomu není tak, jako v zimě, že od určitého data musejí mít osobní automobily přezuto na zimní pneumatiky. V létě to je na každém majiteli, kdy a jaký typ svému auto obuje. Jenže zimní pneumatika nejen, že na rozehřátou silnici hůře doléhá, nežli ta letní, ale vysoké teploty zimním gumám velice škodí a tím se rychleji opotřebovávají.

Poslední dva týdny se denní teploty pohybují zhruba okolo dvaceti stupňů a tak, jako by si majitelé aut vzpomněli, že je čas přezout na letní pneumatiky. „Od 1. dubna je o přezutí veliká poptávka. Objednáváme už na čtrnáct dní dopředu,“ uvedl pracovník pneuservisu společnosti Anexia, Marek Zelenka. V tomto rakovnickém pneuservisu přezují průměrně dvacet až třicet aut za jediný den. I přesto je ale objednávací lhůta zhruba dva týdny. „Na jarní sezoně tolik nezáleží. Teď zákazníci i třeba ty dva týdny počkají. V zimě to chce každý ze dne na den,“ vysvětlil Zelenka.

Podle pneuservisů na Rakovnicku se ale situace pomalu zklidňuje. „Nejhorší to bylo poslední dva týdny. To jsem opravdu nestíhal. Tento týden zatím vypadá relativně dobře,“ uvedl majitel GoGo pneuservisu, Vladislav Horák.

Majitelé automobilů by si ale také měli dát veliký pozor, jako gumy svému auto obují. Někteří na nich opravdu velice šetří, ale to se ne vždy vyplatí. „Dnes jsem měl prvního zákazníka, kterého jsem musel upozornit na to, že gumy které si přivezl, nejsou už ani na dojetí,“ řekl Horák. A takové situace jsou podle slov pracovníků rakovnických pneuservisů stále častější. Pokud už zimní pneumatiky nedisponují potřebným dezénem, majitelé aut je využijí alespoň na léto. To není nařízená hloubka dezénu taková, jako u zimních pneumatik. „Lidé se snaží dojížděním zimních pneumatik hlavně ušetřit. Nebezpečné to ale není, pokud pneumatika má takový vzorek, jaký nařizuje zákon. U letních pneumatik nesmí být hloubka dezénu menší, než 1,6 milimetrů, u zimních pneumatik pak méně, než 6 milimetrů.

Další variantou jsou protektory. Jsou sice výrazně levnější, ale vyplatí se spíše těm majitelům aut, kteří méně často jezdí. U protektorů je totiž dost těžké zjistit stav a stáří původního pláště. A tak nikdo nemůže garantovat jeho stav a kvalitu. „Protektory vůbec nedoporučuji. Pneumatiky by měly mít jeden směr otáčení, u protektorů nikdo neví, jak tomu bylo a pak se může pneumatika snadno zkřivit,“ vysvětlil pracovník pneuservisu v Řevničově, Vlastimil Šanda. Jedinou výjimkou je to, když si protektor nechají majitelé udělat přímo u renomované firmy. To pak vědí, z čeho nová pneumatika pochází, a nemusejí mít strach.