Závory však zůstaly. Právě ty jsou trnem v oku části Rakovničanů.

„Jsem proti tomu, aby instalací závor byl porušován zákon o veřejném prostranství, jsem proti tomu, aby bylo současným způsobem závorami vybíráno mýto již za vjezd na náměstí, což je v rozporu se zmiňovaným zákonem o veřejném prostranství,“ reagoval Jaromír Tupý.

„Závory mi nevadí, spíše ta budka u gymnázia. Pokud však zmizí, což tedy místostarosta slibuje, tuším, devět let, nemám se závorami problém. Automobily na náměstí nemají co dělat,“ řekl Vladimír H. z Rakovníka a dodal: „Často jezdím do lázeňských měst. Do center může zásobování v určitou dobu. Poté se vybírají pokuty. Takže by zde nemusely být ani závory ani automaty.“

Radnice to zřejmě v konečném rozhodnutí nebude mít lehké. Každý z Rakovničanů totiž preferuje něco jiného a vždy se tak najdou ti nespokojení. Zda závory v Rakovníku budou či nikoliv, není ještě rozhodnuto.

„Stát se může cokoliv. Nakonec se třeba upustí od závor a zřídí se zde parkovací automaty,“ řekl před časem starosta města Zdeněk Nejdl.

Unikát Rakovníka závory v centru

Systém závor v Rakovníku je do jisté míry unikátním způsobem, jak radnice redukuje počet automobilů na náměstí.

Ve větších středočeských městech, která redakce Deníku oslovila, se používají k vybírání poplatku za stání v centru parkovací automaty nebo takzvané kotoučky či vyznačené parkovací zóny. Tak například v nedalekém Slaném je v centru města umístěn parkovací automat a novinkou je tu takzvaný kanadský systém parkovného (jedná se o jakýsi „stroječek“, který stojí ve vybrané lokalitě u každého auta, vhodí se do něj mince, otočí se kolečkem a doba stání se nastavuje po mi-nutách, pozn. red). O něco jižněji, tedy v největším středočeském městě Kladně, jsou v centru parkovací zóny s parkovacími automaty. Kladenská radnice musela na zvyšující se počet automobilů zareagovat a i zde zdražili parkovné.

Podle vyjádření vedoucího odboru dopravy a služeb kladenského magistrátu Tomáše Fujana je od letošního roku stanovena cena dvacet korun za první hodinu stání, každá další je pak za čtyřicet korun. „Týká se to oblastí před radnicí na náměstí Starosty Pavla u hlavní pošty. V ostatních zónách bylo parkovné zvýšeno na dvacet korun za každou hodinu,“ uvedl Fujan. Před poštou a u nemocnice je však prvních dvacet minut stání zdarma. Město Kladno vybere ročně na parkovném částku okolo 4,5 milionu korun.

Podobně jako několikrát menší Rakovník.

„Za rok v Rakovníku za zpoplatněné stání vybere město Rakovník částku okolo čtyř milionů korun,“ informoval mluvčí rakovnické radnice Jan Polák.

Parkovací domy? V Rakovníku ne

Některá středočeská města začínají řešit otázku nedostatku parkovacích míst v centru města parkovacími domy a do jejich výstavby investují miliony korun jedná se například o Slaný, Beroun, Příbram a také Mladou Boleslav.

V lednu roku 2013 by měl být dostavěn automatický bezobslužný parkovací dům ve Slaném za téměř sto milionů korun. Město na takovouto investici nezískalo žádnou dotaci, vše hradí ze své pokladny. Koncem roku by měl být hotov i parkovací dům v Boleslavi, kde nedostatek počtu míst k parkování řeší neustále.

Rakovničané se však parkovacího domu nedočkají. Opoziční zastupitel Jiří Ludačka (ČSSD) sice v minulém roce znovu otevřel na zasedání zastupitelů v loňském roce znovu otázku vybudování parkovacího domu.

S podobným řešením však radnice v Rakovníku rozhodně nepočítá. „Dnes se dohadujeme nad dopravou, zabýváme se tím, kolik bude na náměstí závor, ale nikdo se již nezajímá o to, kde budou auta parkovat,“ řekl Jiří Ludačka (ČSSD), který následně znovu oživil myšlenku na vystavění parkovacího domu v Rakovníku.

„Parkovací dům je otázkou pro nějaké investora. Vždy jsme narazili na to, že zde není tržní síla, která by následně parkovací dům financovala. Když bude chtít někdo něco takového vybudovat, tak určitě pro zisk a ne z veřejného zájmu,“ řekl Nejdl.

Jenže Ludačka si myslí úplně něco jiného. Podle něj by mělo onen parkovací dům vybudovat město a následně se o něj starat. „Nemyslím si, že parkovací dům je developerská záležitost. Jako je na náměstí brána a vybírají se peníze za parkování, tak i v domě by se vybíralo za parkování,“ uzavřel Ludačka.

Kolik kde zaplatíte?

Rakovník: Centrum města systém závor, platí se 10 korun za 20 minut.

Mladá Boleslav: V centru města se platí v parkovacím automatu a za 15 minut zaplatíte 1 korunu, za půl hodiny pak 5 korun a za hodinu 10 korun. V současné době se zde staví parkovací dům. Dále jsou zde parkovací zóny: oranžová zóna s krátkodobým stáním do 15 minut je zdarma, první hodina pak 10 korun, každá další hodina 20 korun. Modrá zóna pro rezidenty 1000 korun za rok pro občana, 10 000 pro podnikatele.

Hořovice: V centru na náměstí i parkovišti v ulici Pražská vybírá desetikorunový poplatek výběrčí.

Příbram: V centru Příbrami mohou řidiči v současné době parkovat na kotoučky kvůli rozsáhlejší rekonstrukci. Na většině míst jsou parkovací automaty s obvyklou sazbou 10 korun za hodinu, v centru města to bývá 10 korun za půl hodiny. Jsou zde ale minimálně tři parkoviště bez poplatku.

Slaný: V centru se platí dvacet korun za první hodinu, následně každá další půlhodina pak 10 korun. Novinkou je tam takzvaný kanadský systém (jedná se o jakýsi „stroječek“, který stojí ve vybrané lokalitě u každého auta, vhodí se do něj mince, otočí se kolečkem a doba stání se nastavuje po minutách).

Kutná Hora a Čáslav: Pouze v určité hodiny zaplatíte 5 korun za hodinu, jinak se zde parkuje zdarma. Jsou zde parkovací automaty.

Kladno: Parkovací zóny s parkovacími automaty. Zaplatíte 20 korun za hodinu stání, za každou další hodinu pak 40 korun (oblast před radnicí na náměstí Starosty Pavla a u hlavní pošty). Ostatní zóny 20 korun za hodinu.

Mělník: V centru města jsou parkovací automaty. Za zaparkování na náměstí a dalších lukrativních místech zaplatíte 20 korun za hodinu. Jinde od pěti do deseti korun.