Účast v ní klade velké nároky nejen na pilota, na jeho techniku letu, ale neméně důležitý je také jeho navigátor. Ten sestavuje trasu podle zadání a má na to pouhých třicet minut před startem. Účastníci létají různými stroji, například dvoumístnými i čtyřmístnými cessnami, Zlínem 43 nebo ultralighty.

V Rakovníku startovalo osm dvoučlenných posádek. Mistrovství stejně jako loni pořádal Aeroklub Rakovník. Bylo zároveň přípravou a nominací na mistrovství Evropy v Dubnici nad Váhom. To startuje za měsíc. Postoupilo na něj pět nejlepších posádek.

Soutěže se neúčastní profesionální sportovci, ale například profesionální letci. Domácí barvy hájil loňský vítěz rally pilot Petr Opat s navigátorem Janem Havlíkem. Oba dva jsou profesionální piloti. Petr Opat je kapitánem Airbusu A 320. Oba i letos vítězství obhájili. K tomu jim tak trochu pomohlo to, že Petr Opat je domácí a terén velmi dobře zná.

„Trať nebyla úplně jednoduchá, ale pro mne ani těžká, to, že jsem domácí, mi pomohlo," potvrdil po posledním přistání Petr Opat. Spolu s navigátorem Janem Havlíkem tentokrát letěli na sever směrem k Podbořanům, ke Žluticím, k řece Střele a přes Rabštejn zpátky.

Kromě domácí oblohy brázdí vzduch i za hranicemi. „Létáme po celé republice i po celém světě, kde se běžně tyto soutěže konají. Byli jsme například i v Africe. Teď se chystáme na Slovensko na mistrovství Evropy," vysvětlil Petr Opat.

Jak posádka poletí, záleží hlavně na už zmiňovaném navigátorovi. Ten konstruuje trať na mapu, kde jsou různé otočné body. Na nich musí posádka doletět s přesností plus minus dvě vteřiny.
Navigátor zná například zadané souřadnice, úhly, vzdálenosti, ví třeba, že tam bude kostel, ale neví jaký, takže podle zadaných parametrů ho výpočtem určí.

Část trati může vést po předem dané kružnici, po trati. Při letu ještě posádka srovnává fotografie, které má na palubě s terénem pod sebou. Musí poznat, jestli fotografie souhlasí, nebo ne. Dále sleduje znaky, písmena nebo číslice na zemi a navigátor je zapisuje do mapy. Organizátoři určí typ znaku, který je známý, ale posádka neví, kde bude.

Proto je velmi důležité, mít spolehlivého navigátora. Když totiž špatně zakreslí trať, pilot může letět výborně, ale po špatné trati. Petr Opat létá s navigátorem Janem Havlíkem už tři roky a jsou tedy už sehraná dvojka.

„Teď se nám letělo dobře. Trochu nás zlobil silnější vítr. Jak se povedlo přistání, uvidíme až ve výsledcích. Bylo to trochu turbulentní. Snad jsme to nějak výrazně nepokazili," zhodnotil za oba poslední let mistrovství Petr Opat. Oba berou účast v rally jako odreagování a koníčka. Petr Opat se soutěží účastní už dvacet let.

Letadla při soutěži létala rychlostí zhruba kolem sto čtyřiceti kilometrů v hodině a nekroužila jen nad Rakovnickem. Jedna trasa byla dlouhá zhruba sto padesát kilometrů.
Kam se létalo, vysvětlil předseda Občanského sdružení Aeroklub Rakovník Milan Köhler: „Létá se buď na sever, jih nebo západ. Směrem na východ je Letiště Václava Havla, tam je pro nás spousta omezení."

Kdo letošní mistrovství republiky v letecké rally nestihl, nemusí litovat. Už teď členové rakovnického Aeroklubu domlouvají konání mistrovství na příští rok.

„Máme tady dobré podmínky pro pořádání takové akce. Jako pořadatelé jsme se přihlásili do konkurzu Aeroklubu České republiky na pořadatele soutěží už loni. Vybrali nás zrovna tak jako letos. Na příští rok se domlouváme už nyní," potvrdil Milan Köhler