Jaký byl důvod, že jste se ucházel o místo ředitele rakovnické průmyslové školy? S čím jste do toho šel?
Do konkurzu jsem šel, protože se domnívám, že Střední průmyslová škola je dobrá škola. Chci ji posunout ještě dále. Doufám, že už je poznat, že se snažím zlepšit to, co bylo potřeba zlepšit,
a zachovat to, co bylo dobré. Protože vždy se najde to, co funguje dobře, i to, v čem je potřeba dát nový impuls.

Co tedy chcete vylepšit?
Plánujeme modernizaci výuky pomocí počítačů, vybavení tříd, využívání nových učebních metod. Pracujeme na zlepšení a obohacení vztahu mezi rodiči a školou. Zanedlouho vznikne organizace přátel školy, stejně jako je tomu na jiných školách. Vydáváme elektronický měsíční zpravodaj, první číslo už rodiče dostali přímo do 
e-mailových schránek. Dozví se v něm, co chystáme a co se škole povedlo. Dále připravujeme rozšíření studijní nabídky. V plánu je nový obor, pro mladé lidi velice atraktivní, který chceme otevřít v září roku 2013. Bude se shodovat se zaměřením školy.

Nové vybavení školy , moderní pomůcky, hrají velkou roli ve výuce. Myslíte si, že je to nejdůležitější?
Nejdůležitější samozřejmě není, jak škola vypadá, ale jací jsou na ní učitelé a jakým způsobem studenty vyučují. To je to, na co se nejvíce zaměřím.

Není funkce ředitele průmyslové školy příliš daleko od vašeho profesního zaměření?
Rozhodně ne. Vyučuji tři obory: matematiku, informatiku a biologii. Biologie je zde okrajovým oborem, vyučujeme ekologii. Ale matematika a informatika je zde jedním z hlavních předmětů a prochází všemi obory. K technice mám tedy blízko.

Máte dostatek žáků? Jak vypadá letošní školní rok?
Nyní k nám chodí dvě stě pět žáků. Předpokládáme, že počet v dohledné době poroste. Sledujeme vývoj počtu žáků na základních školách, už do šestých tříd nastupují velice silné ročníky. Věříme, že se počet i jinak zaměřených studentů, než byli ti doposud, zvýší i s novými studijními možnostmi na naší škole. Přispěje k tomu snad i stipendium, které dostávají žáci od Středočeského kraje. Řada žáků si sjednala také podnikové stipendium. Navazujeme spolupráci i s velkými firmami. Naše škola se mimo jiné stala partnerskou školou firmy Microsoft, takže studenti získají nejen maturitní vysvědčení, ale i různé certifikáty. V neposlední řadě je důležité, že naši absolventi tříletých i čtyřletých oborů snadno získají uplatnění na trhu práce.

Pokračují maturanti ve studiu na vysokých školách a s jakým úspěchem?
Více než polovina maturantů se obvykle hlásí na vysoké školy. Většinou uspějí, protože tam jdou opravdu ti, kteří mají zájem školu vystudovat. Třeba absolventi gymnázií mají výborné předpoklady ke studiu na vysokých školách, ale chybí jim praktické znalosti v určitých oborech. Naši studenti jsou na ČVUT, VŠCHT, dokonce i mezi vědeckými pracovníky těchto škol.

Myslíte si, že má řemeslo budoucnost?
Má velikou budoucnost. Pokud se má společnost rozvíjet, tak se bez výroby neobejde. Nepodceňuji sféru služeb, je důležitá, ale aby mohly být poskytovány, musí být na čem pracovat. Obory, které vyučujeme, jsou v souladu s tradicí naší země. Jedny z největších zahraničních investic jsou do strojírenských a elektrotechnických firem. Takže řemeslo nevymře a bude se dále rozvíjet.

Mělo by se více podporovat?
Myslím, že představitelé státu i kraje velice dobře chápou potřebu podpory technických oborů. Určitě existují i další formy podpory kromě stipendia. Například studenti budou moci část praxe vykonávat i v zahraničí, zatím se uvažuje o Německu, Rakousku. Pokud to půjde, rádi zahraniční praxi studentům umožníme. Naše škola chce vstoupit do mezinárodního programu Leonardo. To znamená spolupráci se zahraničními odbornými školami s podobnými obory.

Jan Jirátko

- vystudoval Přírodovědeckou fakultu Univerzity Karlovy
– po studiu nastoupil jako učitel na základní školu na dva roky
– od roku 1992 působí na středních školách
– do roku 1999 pracoval jako řadový učitel, pak jako ředitel nebo zástupce
– vedl Gymnázium Zikmunda Wintra v Rakovníku a gymnázium EDUCAnet v Praze 4
– poté byl zástupcem ředitele na gymnáziu v Říčanech
– odtud se vrátil do Rakovníka na Střední průmyslovou školu
– rád cestuje a poznává nové země
– zajímá se o moderní techniku
– pěstuje exotické rostliny