V loňském roce odměřili na silnicích Rakovnicka 1 127 hodin. Předloni to bylo jen 720. Znamená to, že hlídky měří rychlost na nebezpečných místech až pět hodin denně. Více hodin na silnici se odrazilo i v poklesu nehodovosti.

V loňském roce se jich stalo na Rakovnicku o 46 méně než v předloňském, to je 485.
Na prevenci a bezpečnost silničního provozu v současné době dohlíží pouze čtyři dopravní policisté.
Pracují ve dvoučlenných hlídkách. Donedávna jich bylo šest, ale dvě policistky odešly na mateřskou dovolenou.

Na jaře by se mohla situace zlepšit. Záleží na rozhodnutí krajského ředitelství policie.
Přitom ideální stav podle vedoucího Dopravního inspektorátu v Rakovníku Ladislava Hellera by byl pět dvoučlenných hlídek.

Další policisté vyjíždějí 
k dopravním nehodám. Těch je jedenáct.
Vedle toho ještě musí dopravní nehody následně zpracovat.
Pokud se žádná dopravní nehoda nestane, zúčastňují se běžného výkonu služby, to znamená hlídkové činnosti jako jejich kolegové. „Takzvaní nehodáři hlídkují v Rakovníku a přilehlém okolí. Nelze je poslat například do Jesenice. Musí být poblíž, aby mohli rychle vyjet k dopravní nehodě," vysvětloval vedoucí Dopravního inspektorátu Ladislav Heller.

„I přesto jsou výsledky ve srovnání s jinými okresy velmi dobré. Kolegové jsou pracovití a zaslouží si poděkování," mínil Heller.

Zaměřují se na přestupky, které nejvíce ovlivňují dopravní nehody: rychlost, předjíždění, nedání přednosti v jízdě, nevěnování se řízení, hlavně pak alkohol a drogy. Nejvíce se řidiči prohřešili při nedodržování rychlosti.

Vysoká rychlost byla také nejčastější příčinou dopravních nehod, a to celkem ve 108 případech.
Dopravní přestupky

Za loňský rok dopravní policisté zjistili 2669 přestupků při překročení rychlosti. Za to „hříšníci" zaplatili jeden milion čtyři sta šedesát sedm tisíc dvě stě korun. Číslo z roku 2012 by mohlo prozrazovat, že řidiči jezdí stále rychleji, nebo také, že je policisté stále více kontrolují.
V roce 2012 udělili na místě pokutu za 2 104 přestupků týkajících se nedodržování rychlosti. Vybrali téměř jeden milion devatenáct tisíc korun.

Dále nejvíce pokut padlo za technický stav vozidel, a to 257 (r. 2012: 339). Pak se nejvíce řidiči provinili způsobem jízdy: 179x a nepoužíváním bezpečnostních pásů: 169x.
Velkou roli za volantem hrál také alkohol. Hlídka zadržela 60 řidičů pod vlivem alkoholu. Předloni to bylo 55. Roste také užívání drog. V roce 2013 si po jejich požití za volant sedlo 15 a o rok zpět 13 řidičů.
Kauce
Třem řidičům byla uložena kauce, rok před tím šesti. Kauce se ukládá většinou u cizinců, kteří se dopustí závažného přestupku, například jízdy pod vlivem alkoholu, a je důvodné podezření, že se bude vyhýbat správnímu řízení.

Další kauce řidiči zaplatili za nedodržování sociálních předpisů, například doby řízení a zákonných přestávek u kamionů.

„Stalo se, že řidiči řídili v jednom kuse patnáct hodin. Proto ukládáme kauce a oznamujeme dopravce na krajský úřad, který ukládá sankce. Dále se to řeší ve správním řízení," vysvětloval Ladislav Heller.
Dodržování sociálních předpisů chtějí policisté kontrolovat i nadále. Zaměří se na řidiče kamionů, protože ti páchají nejvíce dopravních přestupků. „Vloni jsme kontrolovali moldavského řidiče, kterému chyběly na předních kolech jeho kamionu čtyři šrouby. Ještě k tomu měl prasklé brzdové kotouče. Dokonce mu kus brzdového kotouče chyběl Proto stále budeme postupovat nekompromisně a tvrdě a tato vozidla odstavíme ze silničního provozu," uváděl odstrašující příklad Heller.

Nebezpečná místa
Dopravní policisté nejvíce kontrolovali místa častých dopravních nehod. Mezi ně patří například silnice směrem na Rudu v místě u rybníka Kraclák, nebo křižovatka u Bucku. V těchto místech se hlavně měří rychlost.

Hlídky působí také přímo v Rakovníku, kde kontrolují dodržování rychlosti a dopravního značení. Jejich stálé místo je na ulici Plzeňská a Pražská u pečovatelského domu.

Nebezpečný a měřený úsek je u Euromontu, kde přechází mnoho chodců a stala se tu těžká dopravní nehoda. Na přechodu řidič srazil ženu. Na následky zranění zemřela. Radar můžete potkat také na Luženské, dalším místě těžké dopravní nehody. Velký pohyb a důvod k měření je u zahrádkářské kolonie při výjezdu z města na Kněževes. Policisté vyjíždějí s radarem rovněž mimo Rakovník. Například do Kněževsi, Senomat, Pavlíkova, Lubné, Lišan, Lužné. Při měření pomáhá také technika. K dispozici mají dva radary. Jeden z nich je laserový, americké výroby, přenosný na trojnožce. Policisté se s ním mohou například schovat do lesa.

Další radar je český, namontovaný v civilním vozidle. S tím se může odhalit předjíždění, nebo umožňuje skrytý dohled.¨

Parkování kamionů
Rakovník nejvíce tíží parkování kamionů. Teď parkují za benzínovou pumpou na Plzeňské naproti odbočce na Jirkov. I když je v Rakovníku zákaz parkování nákladních automobilů nad tři a půl tuny, řidiči tu parkují.

„Nemají jinou možnost, protože tu chybí odstavné parkoviště pro kamiony. Myslím, že by se nad tím měli zastupitelé města zamyslet. Nyní jednáme s firmou Autostop. Nabídla nám i městu možnost parkování až pětadvaceti kamionů v areálu firmy. Tam bychom kamiony posílali," zkonstatoval Ladislav Heller.
Zítra vám přineseme trochu statistiky. Dozvíte se, kolikrát v loňském roce řidiči na Rakovnicku bourali a kde nejčastěji.