Kde budete na sloupu pracovat?
Ve svém ateliéru v Třemošné u Plzně a také v Rokycanech u mého kolegy Marcela Rola. Trochu máme problém s kapacitou. Některé práce uděláme venku, proto se to opravuje přes léto při pěkném počasí. Sochy budeme samozřejmě restaurovat v atelieru.
Čím práce začnete?
Nejprve se udělá takzvaná konsolidace povrchu, to znamená jakési zpevnění. Dále očistíme a sejmeme černé krusty na povrchu. Do jaké míry, to uvidíme až začneme pracovat. A také to záleží na záměru památkářů. Ti budou celý postup prací sledovat při kontrolních dnech. S nimi budeme další postupy řešit.
Co bude následovat?
Pak přijde na řadu klasická rekonstrukce hran. Na sloupu vidíme různé tmely. Ty budeme snímat a nahrazovat je jinými, protože pod nimi je kámen zvětralý. Takže vlastně kámen zpevníme a pak na něj uděláme tvarovou rekonstrukci. Podle tmelů se dá poznat, že sloup se restauroval dvakrát. Naposledy v roce devadesát sedm.
Je třeba na sloupu hodně věcí nahradit?
Otlučená místa nahradíme umělým kamenem. Ale toho bude jen minimálně, takže většinou zůstane vše původní. Počítá se s náhradou jednoho sloupku a pár trámů.
Jak sloup hodnotíte, je zachovalý nebo ne?
Když bych to hodnotil stupnicí od jedné do pěti, tak bych dal tři mínus. Je to dáno i tím, že se naklání. To je obrovský problém. Za deset let se nahnul o třináct centimetrů. Dá se předpokládat, že by se naklánění mohlo zrychlovat. Pak by třeba došlo i k tomu, že by sloup spadl. Jinak architektura i sochařský soubor je stále ve velmi dobrém stavu. Lépe vše odhalí až po detailní průzkum. Při něm sloup rozebereme na jednotlivé části a ty důkladně prohlédneme.
Proto jsou na sloupu ta písmena s čísly?
Ano, takto jsou očíslovány jednotlivé díly a podle nich budeme sloup zase skládat. Celý sloup je vlastně jakási stavebnice složená do sebe, sčepovaná a zakramlovaná.
Jak bude vypadat sloup až se sem vrátí, nebude příliš svítit novotou?
To rozhodně ne. Jeho barevnost bude více intenzivní a vzhled bude více připomínat samotný kámen. Závěrem restaurování každé takovéhle kamenné památky je jakási barevná retuš. Není to nátěr. Po etapách čištění a snímání všech krust zůstane čistý autentický povrch, který jakoby „vyleze“ a ten už takový zůstane. Jen někde zůstanou dílčí vady barevnosti. Ty právě potlačujeme barevnou retuší – zcelujeme. Tím opravdu minimálně zasahujeme do přirozené barevnosti.
Kdy sloup na náměstí zase uvidíme?
Vrátit by se sem měl během jara až léta příštího roku. Vše záleží v jakém bude stavu a jak rozsáhlé práce se na něm budou muset udělat. Také záleží na stavebních pracích, jak rychle se pod ním zpevní podloží.
Pracoval jste už na něčem podobném jako je Mariánský sloup?
Už jsem toho restauroval poměrně dost. Ale když vyberu něco srovnatelného, tak jsem restauroval sloup Nejsvětější trojice ve Valči. To byla výzdoba od sochaře Matyáše Bernarda Brauna. Dále celou řadu soch na různých památkách.
Co děláte nejraději?
Samozřejmě sochy. Práce na Mariánském sloupu je pro mne lahůdkou. Je to nejkrásnější práce, ke které člověk přichází
Václav Štochl
– svůj atelier má v Třemošné u Plzně
– pracoval už na mnoha památkách, ale nejraději restauruje sochy
– zrestauroval například sloup Nejsvětější trojice od sochaře Matyáše Bernarda Brauna na zámku ve Valči
– práce na Mariánském sloupu je pro něj skutečnou lahůdkou