Všichni odborní pracovníci a kurátoři sbírek si pro příchozí připravili stanoviště, kde nechávali nahlédnout pod pokličkou své práce a jelikož současné téma Českého výboru ICOM je „Muzea jako centra kultur. Budoucnost tradice“, zaměřilo se Muzeum T. G. Masaryka na samotný muzejní objekt.

„Já mám například připraveny nálezy ze třináctého století, kdy se v roce 94 dělala odvodňovací rýha u muzea a našly se keramické zlomky, kachle, kosti. Mám to však i kontaminované novověkými i současnými předměty, jako baterka, žárovka a děti mají poznat, co do toho nepatří a případně si ještě určíme, jak vypadá srp, ostruha a podobně,“ přiblížila svoje stanoviště archeoložka Kateřina Blažková.

Její kolegyně, historička Lenka Šmídová si zase pro žáky připravila ukázku cechovních znaků, které jsou uloženy v lapidáriu. Děti se od ní také dozvěděly něco o cisterciáckých znacích ve frontálním průčelí muzea, které prochází v současné době rekonstrukcí.

Ornitolog Radek Remar si připravil stanoviště se zvířaty, které muzeum chová, čili hady nebo třeba hrdličky. Botanička Michaela Zoubková zase luční kvítí, které roste i v areálu muzea, například sedmikrásku, kokošku pastuší tobolku a herbáře z muzea.

Knihovnice Kateřina Uhrová ukázala žákům staré fotografie muzea, a to jak postupné přeměny jeho zevnějšku, tak i historické expozice. Průvodkyně Marcela Kubičková pro změnu zkoušela děti z poznávání různých etnografických a historických předmětů. Z nabízených možností měly například uhádnout obuvnickou rašpli, pružinovou váhu nebo držák prádelní šňůry. „Na každém ze šesti stanovišť dostaly děti písmenko, ze kterých jim mělo na konci vyjít příjmení Renner. Jan Renner byl historicky první správce rakovnického muzea a v současnosti si připomínáme sto padesáté výročí od jeho narození. Po uhádnutí děti dostaly jako odměnu bonbónek,“ usmívá se Kateřina Blažková.

Akce tohoto tipu si pochvaluje i vyučující dějepisu na 2. základní škole Marek Pavlík, který se Muzea na dvoře zúčastnil se svými žáky poprvé vloni. „Pokud se nám to tématicky hodí, rádi se takovýchto akcí zúčastníme. Myslím si, že Muzeum na dvoře je dobrá akce a dobrá osvěta, protože málokdo z dětí ví, jak taková instituce jako muzeum funguje. Líbí se mi, že je to formou hry a děti se ještě něco zajímavého dozvědí, akorát účast ze školek a základních škol by mohla být mnohem větší,“ myslí si učitel dějepisu Marek Pavlík.