Nebezpečná místa na chodce číhají téměř všude, a to i tam, kde by to například řidiči vůbec neočekávali. Proto je dobré, když na místa upozorňují sami občané, například dopravní policii, nebo vlastníka komunikace. V Rakovníku silnice vlastní město nebo krajský úřad.

Občané také sami volají na služebnu městské policie. Nebezpečné úseky pak hlídají městští strážníci. Tak je to v případě dlouhého přechodu přes Plzeňskou ulici, kde dohlížejí na křižovatce každé ráno, kdy jdou děti do školy, už patnáct let. Nově nyní hlídají vjezd do Nádražní ulice. Tam je mezi sedmou a osmou ranní zákaz vjezdu vozidel. Řidiči toto nedodržovali a děti při cestě do školy kličkovaly mezi stojícími auty, což je velmi nebezpečné.

Na nebezpečná místa a místa s větším počtem dopravních nehod upozorňuje i dopravní policie a dává návrhy na vhodná řešení podle dostupných platných norem. Řídí se základními zásadami, které vycházejí z Centra dopravního výzkumu Ministerstva dopravy. Své námitky a doporučení uplatňují i při stavbě silnic.

Po konzultaci s policií, vlastníkem a odborem dopravy dává souhlas k umístění dopravního značení příslušný odbor dopravy.
„Konečnému rozhodnutí předchází šetření přímo na místě s policií, vlastníkem komunikace i navrhovatelem změny,“ řekl František Fröhlich, vedoucí odboru dopravy.
Nebezpečné křižovatky najdete také na webu Rakovnického deníku. Další tipy na nebezpečná místa v silničním provozu nám můžete zaslat do redakce.

Přechod u viaduktu

Křižovatka u viaduktu na Plzeňské ulici patří rovněž k problematickým místům pro přecházení chodců. Přechod je sice nasvícen z obou stran, ale přes den je tmavý a řidič může chodce snadno přehlédnout. Rovněž ho označuje svislá dopravní značka. „Samotný přechod i silnice jsou velmi frekventované. Nyní je nasvícený. V jeho blízkosti se stalo několik dopravních nehod, převážně z důvodu nedodržení bezpečné vzdálenosti při zastavování vozidel před přechodem,“ vysvětlil komunikační inženýr Tomáš Jirásek z DI v Rakovníku. Se změnami se tam v nejbližší době nepočítá.

Přechod na Pražské

Přechod na Pražské ulici poblíž prodejny Jednota byl před několika lety posunut o mnoho metrů blíž ke kruhovému objezdu. Jeho přehlednost se zlepšila. Přesto na něm byla v posledních čtrnácti dnech sražena jedna chodkyně. Stalo se to v ranních hodinách, čili ještě potmě, navíc za deště. Přechod není přímo osvětlen. Poblíž svítí lampa veřejného osvětlení. Jinak ho označují svislé dopravní značky. „Šíře přechodu je v pořádku, jen by si zasloužil předepsané osvětlení. Návrh na jeho úpravu jsme zatím nedávali,“ zkonstatoval Tomáš Jirásek.

Přechod k 1. ZŠ ve Vladislavově ulici

Přechod k 1. ZŠ ve Vladislavově ulici je přehledný a označený svislými dopravními značkami. Jeho šířka odpovídá bezpečnostní normě.

Bezpečný přechod

- nejvyšší dovolená rychlost vozidel je 50 km/h ( u školy méně než 50/km)
- musí být označen svislými dopravními značkami a vodorovnými pruhy
- musí být v kolmém směru, výjimečně šikmo do 60 stupňů
- přechod musí být dostatečně vidět, aby byl zajištěn optický kontakt mezi řidičem a chodcem minimálně na vzdálenost pro zastavení
- přechod bez přerušení nesmí být delší než 7 metrů

Statistika nehod

Hlášené dopravní nehody na níže uvedených křižovatkách a přechodech pro chodce od roku 2008:

u viaduktu⋌  6
u 1.ZŠ, přechod přes Vladislavovu ulici⋌   0
Přechod přes Pražskou ulici u Jednoty⋌  2