Posledním impulsem, který donutil vrchního strážníka Martina Nováka uvést věci na pravou míru, byla televizní reportáž, ve které zaznělo, že městská policie není oprávněna měřit rychlost bez přítomnosti příslušníka státní policie.
„Odcituji paragraf 79 odstavec 8 zákona číslo 361 z roku 2000. K měření rychlosti vozidel je oprávněna policie a obecní policie. Obecní policie přitom postupuje v součinnosti s policií. Tečka. Nic víc tam není. Pojem součinnosti v celém zákoně nikde rozvedený není, takže se postupuje podle běžných pravidel. Kdyby zákonodárce chtěl, tak tam bude stará známá větička /V přítomnosti policisty ve stejnokroji/. Součinností se v podstatě rozumí, že když jedeme měřit rychlost, zvedneme telefon a ohlásíme to obvodnímu oddělení policie. Stejně tak oznamujeme ukončení akce. Poté ještě zpracováváme s dopravním inspektorátem údaje, ze kterých vzejde, kde je potřeba rychlost měřit,“ vysvětloval Martin Novák.
A když odmítnete na místě městské policii zaplatit pokutu za překročení nejvyšší povolené rychlosti? „To je další případ. Mají s tím problémy například kladenští strážníci. Opět v tomto směru mluví zcela jasně zákon, a to zákon o přestupcích z roku 1990. Tam je uvedeno, že městská policie v blokovém řízení je oprávněna projednávat přestupky spáchané porušením pravidel o překročení nejvyšší dovolené rychlosti,“ konstatoval vrchní strážník. Podle jeho slov je to ze strany těch, kteří tyto informace šíří, velká nezodpovědnost vůči řidičům, protože ne každý má doma sbírku zákonů. „Uvedu konkrétní případ. Pokud řidič překročí v obci nejvyšší dovolenou rychlost o méně než dvacet kilometrů v hodině, tak dostane blokovou pokutu tisíc korun a dva body. Pro upřesnění, body neudělujeme my, ale příslušný odbor dopravy. Pokud odmítne pokutu zaplatit s tím, že nejsme k těmto úkonům oprávnění, nám je to jedno, my to sepíšeme a oznámíme správnímu orgánu. Ve správním řízení je ta pokuta 1500 až 2500 korun plus poplatek za správní řízení. Takže bude muset třeba zaplatit až tři tisíce korun,“ nechal se slyšet Novák.
Posledním příkladem, kdy se řidič snažil odradit strážníky od svého potrestání, zažili ve Strašecí na vlastní kůži. „Setkali jsme se s tím, že si jeden člověk stěžoval na to, že jsme měřili rychlost mimo obec. Tvrdil, že naše pravomoci jsou od cedule k ceduli s označením začátku a konce obce. Pokud by to tak bylo, nemohli bychom třeba provádět kontrolu chatových kolonií. Naše pravomoci však platí po celém katastru, a ten samozřejmě nekončí cedulemi. Je to v zákoně o obcích a obecní policii,“ dodal na závěr strážník.