„Vzhledem k víkendovému provozu jde zatím spíše o turistický vlak. V létě s ním jezdilo hodně turistů, kteří vystupovali nejčastěji ve Strachovicích nebo v Čisté, kde je v údolí Javornice krásná příroda. Teď budou mít tu možnost celoročně. Ale bude to částečně i studentský vlak pro studenty, kteří odjíždějí třeba večer do Prahy,“ říká starosta Kralovic Karel Popel.

Zatím nesjízdný sice zůstává úsek do Mladotic, ale uvažuje se o možnosti prodloužit tuto trat alespoň do Mariánské Týnice, kde by mohla vzniknout nová konečná zastávka. „Bavíme se o tom už konkrétně na Plzeňském kraji. Mariánská Týnice je národní kulturní památka a ta trať vede asi 200 metrů od ní. Odtud je to asi kilometr a půl. Kdyby se to povedlo zprovoznit, tak by to byl další hezký turistický cíl na trati a přilákal by určitě další cestující,“ věří starosta.

Zdroj: Deník/Pavel Bouda

Na zprovoznění úseku mezi Kralovicemi a Rakovníkem se kromě Plzeňského kraje podílely i obce, kterými trať prochází. Nejvíce Kožlany a Čistá. Hodně pomohl svým úsilím i zkušenostmi spolek Místní dráha Rakovník - Mladotice, což jsou lidé, kteří dlouhodobě usilují o obnovu a zprůjezdnění celé této vlakové trati až do Mladotic.

„Já se tím zabývám už přes dvacet let a i tohle považuji za úspěch. Lidé z našeho spolku dlouho tlačili na České dráhy, kraj i Správu železniční dopravní cesty, aby to nějak řešily, protože jsme měli signály od lidí, že by tu zase rádi jezdili. I obec Mladotice dělala průzkum a zájem lidí byl. Psali jsme dokonce před asi osmi lety i petici za obnovení provozu. Takže jsem teď rád, že se o téhle trati začíná racionálně uvažovat. Byla to totiž důležitá spojnice mezi Plzní a Rakovníkem,“ vysvětluje Zdeněk Slach, člen spolku.

V Jesenici otevřeli nové výjezdové místo zdravotnické záchranné služby. V jeho blízkosti vznikne i poliklinika.
Z Jesenice budou vyjíždět záchranáři. Nové stanoviště mají v bývalém statku

První vlak z Rakovníka přijede v neděli 10. prosince na kralovické nádraží v 7 hodin a 6 minut. Vzdálenost 28 kilometrů urazí včetně zastávek na trati za 45 minut. Přesně v 7.09 zase odjede opačným směrem na Rakovník. Časy odjezdů jsou koncipovány tak, aby byla v Rakovníku návaznost na vlakové přípoje na Křivoklát, Žatec, Louny nebo Prahu.

„Byli bychom rádi, kdyby tu vlaky v budoucnu jezdily každý den. Teď je ale důležité, aby si cestující tuhle trať zase oblíbili. Lidé si odvyknou rychle, ale vrací se pomalu. Pak teprve můžeme vymýšlet nějaké další rozšíření,“ přeje si starosta Karel Popel a Zdeněk Stach jej doplňuje: „Jsem velký příznivec osobní dopravy na kolejích a samozřejmě se o víkendu svezu. Ale už budu při tom myslet na to, jak se s tím vláčkem povezu dál na Mariánskou Týnici a ještě dál do Mladotic. To je pro mě lákavá představa. Jsem optimista a věřím tomu.“