Dalších 271 vyřizovali při předvolání řidičů, nebo je předali ke správnímu řízení Městskému úřadu v Rakovníku. S těmito přestupky řidiči nesouhlasili, nebo je hlídka nestačila zastavit, či ujeli.

To je největší počet přestupků i největší suma, kterou policisté vybrali. Řidiči jezdí stále rychleji, protože oproti roku 2011 spáchali o 408 přestupků více.

Na druhé místo se 706 přestupky se řadí ostatní přestupky, to znamená nesprávné osvětlení nebo povinná výbava. Za to řidiči zaplatili více jak 32 tisíc korun. Tři sta třicet devět řidičů jelo ve vozidle se špatným technickým stavem. Stálo je to sto šestnáct tisíc korun.

Sto padesát šest řidičů bylo potrestáno za špatný způsob jízdy. Za to zaplatili 106 tisíc korun. Špatný způsob jízdy vysvětlil Ladislav Heller, vedoucí Dopravního inspektorátu v Rakovníku: „Řidiči se nevěnují řízení, nesledují situaci. Například hledají cigaretu pod volantem, nebo i telefonují. I když přestupky za držení hovorového zařízení máme vykázány zvlášť. Za jízdy telefonovalo 5 řidičů."

Šestnáct řidičů udělalo přestupek na železničním přejezdu.

Za celý loňský rok dopravní hlídky vyřídily na místě více jak tři a půl tisíce přestupků a vybraly skoro jeden a půl milionu korun. Z toho se motocyklisté provinili dvanáctkrát.

Bez prohřešků nebyli ani řidiči kamionů. U nich policisté uložili šest kaucí. Ty se ukládají v případech, kdy se řidiči mohou vyhýbat přestupkovému nebo správnímu řízení, to znamená většinou u cizinců. Řidič složí peníze, zabaví se mu doklady. Peníze se mu vrátí až při vyřizování přestupku. Za ten pak také dostane pokutu.

Kamiony, autobusy
Na kamiony se policisté zvlášť zaměřují. V rakovnickém dopravním inspektorátu jsou dva speciálně vyškolení policisté na kamionovou dopravu. U kamionů kontrolují dodržování bezpečnostních přestávek a dobu jízdy. Dále kontrolují vozidla s nebezpečným nákladem, například cisterny, jejich vybavení hasícím přístrojem a ochrannými pomůckami, dodržování určených tras. Tito dva policisté zkontrolovali za rok 623 náklaďáků.

„Nejhorším nešvarem je u kamionů špatný technický stav, převážně u těch z ciziny, z Ruska, Ukrajiny, Moldávie. U posledního vozu na kauci byly prasklé oba přední brzdové kotouče. Kotouč se může úplně roztrhnout, auto je neovladatelné. Auto jsme odstavili okamžitě z provozu, " uváděl Heller.

Provinili se i řidiči dálkových autobusů. Přepravují totiž i cestující na stání, přestože dálkový autobus má místa jen na sezení. V takovém případě je čeká zákaz další jízdy a pokuta. Kontrole neušli ani řidiči autobusů místních linek. Ti se podrobovali hlavně dechové zkoušce na alkohol. „V poslední době alkohol nenadýchal žádný z místních řidičů autobusu," zkonstatoval Heller. Naproti tomu se policisté letos setkali s řidičem kamionu na karlovarce, který nadýchal dvě promile.

Jedenkrát v měsíci se na Rakovnicku také nákladní auta váží, a to přímo ve městě nebo na karlovarce. Zatím se nezjistilo žádné přetížení. A to ani u náklaďáků ve Zbečně, které vozí kámen z lomu. U nich policisté objevili jen drobné technické závady.

Alkohol

Zvláštní kapitolou je jízda pod vlivem alkoholu a návykových látek. Padesát pět řidičů usedlo za volant i když se před tím napili alkoholu, z toho byli tři cizinci. S návykovými látkami se jich vydalo na cestu třináct. Policisté odebrali kvůli alkoholu 24 řidičských průkazů. Čtyři kvůli drogám a jeden z jiného důvodu. Tato čísla znamenají proti minulému roku pokles. V roce 2011 hlídky zastavily sedmdesát řidičů, kteří požili alkohol z toho tři cizince. Třicet dva lidí požilo před jízdou jiné návykové látky.

Podle předpisů se na silnici nechovají jen řidiči motorových vozidel. Policisté pokutovali pět chodců a čtyři cyklisty.

Vybavení
V současné době dopravní hlídky používají dva radary na měření rychlosti. Vedle laeserového na trojnožce, ještě policisté dostali na podzim starší radar z Mladé Boleslavi namontovaný v autě. Ten má záznamové zařízení a umožňuje snímání i za jízdy.

Za loňský rok policisté měřili 720 hodin z toho v obci 605 a mimo obec 115. (r. 2011 494 hodin). Letos dopravní policisty potkáte při měření rychlosti, při kontrole kamionů.

„Více se zaměříme na samotné město Rakovník. Řidiči parkují na chodníku, například v Havlíčkově ulici kolem pivovaru. Chápu, že je zde málo parkovacího prostoru, ale každý musí dodržovat zákon," upozorňoval Heller.

Dále se hlídky budou více věnovat chodcům, železničním přejezdům, třeba u Rakony. Hlavně v noci zkontrolují více řidičů na alkohol a omamné látky. Zaměří se také na úseky častých dopravních nehod.