„Základní změnou by mělo být už v nahlížení na základní podmínku pro určení, zda jde o stalking, či ne. V současnosti musí jednání stalkera vzbuzovat důvodné obavy o život a zdraví oběti, přičemž v upravené verzi by měl být směrodatný fakt, zda útoky stalkera omezují oběť v jejím obvyklém způsobu života,“ vysvětluje zásadní změnu v nahlížení na stalking senátor Marcel Chládek s tím, že tato skutečnost by měla být dostatečným důvodem k zahájení trestního stíhání.
Výraznou změnou je zvýšení základní sazby na dvojnásobek. Podle nové zákonné úpravy bude možné dostat až dva roky nepodmíněně. Nově návrh také definuje další dva typy jednání, které mohou být posuzovány jako trestný čin stalkingu. „Stalking se netýká pouze osobního jednání mezi zúčastněnými, ale z velké části zasahuje do profesní sféry oběti. Pokud pronásledovatel zneužije osobních údajů oběti a objednává za něj zboží a služby, nebo vytrvale poškozuje jeho jméno a jméno společnosti, za kterou jedná, bude to nově považováno za způsob stalkingu,“ dodává Chládek.
Oběti ve většině případů nebezpečného pronásledování nevznikají pouze nepříjemné psychické následky, které mohou přerůst ve zdravotní komplikace, ale dost často vznikají právě finanční vicenáklady spojené se zneužitím přístupu k osobním údajům oběti. Z celkového hlediska je nutné posuzovat, zdali útoky omezují oběť v jejím obvyklém způsobu života – tato skutečnost by měla být směrodatná pro ochranu oběti.
1.návrh zvyšuje trestní sazbu v základní skutkové podstatě z jednoho na dva roky odnětí svobody
2.nově definuje 2 typy jednání, kterým může být ze strany pachatele oběť vystavena
e) za použití jeho osobních údajů pro něj objednává zboží a služby
(v tomto případě jde o zneužití přístupu k přihlašovacím údajům oběti a následné páchání trestní činnosti)
f) vytrvale poškozuje jeho jméno nebo jméno společnosti, nebo instituce, za kterou jedná nebo jejíž je členem
(stalker poškozuje jméno oběti, ale i subjekty, za které oběť jedná, nebo jejímž je členem – obchodní společnost, státní orgán atd.)