Podle ředitele 1. základní školy v Rakovníku Karla Folbera je těžké získat aprobované pedagogy už dlouhodobě. „Vůbec nejobtížněji se shánějí učitelé matematiky, fyziky, informatiky, ale v posledních letech nezavadíte ani o další odbornosti. Jeden rok jsme měli výpomoc na češtinu, zeměpis a dokonce i na tělocvik,“ řekl Folber.

Škola naopak není odkázána na převahu učitelů důchodového věku, kteří jinde situaci zachraňují. „Přestárlý sbor nás úplně netrápí, věkový průměr se pohybuje lehce nad 40 let,“ poznamenal.

V novostrašecké škole, která se za posledních deset let výrazně rozrostla ze šesti set na devět set žáků, mají téměř 150 zaměstnanců, od pedagogů přes kuchaře až k uklízečkám. Ředitel Petr Chochola tak má zkušenosti s tím, že obsadit všechny pozice není snadné. „Do školství se lidé moc nehrnou, máme tu velký boom asistentů, často se také stává, že mladé kolegyně jdou nečekaně na mateřskou a pak musíme usilovně shánět náhradu. Pravidelně kontaktuji i okolní ředitele, zda nemají nějaké životopisy,“ vysvětlil Chochola.

Zároveň potvrdil, že především pro přírodovědné předměty se pedagogové shánějí velmi obtížně. „Matikáři, fyzikáři, chemikáři prakticky neexistují. Když mi přijde životopis, tak spíš od češtináře, dějepisáře nebo tělocvikáře,“ poznamenal ředitel školy, která rovněž nemá přestárlý učitelský sbor.

Stejně jako Základní škola v Lubné, kde se ale ředitel Radek Soukup také potýká s nedostatkem některých aprobací. „Nedávno jsem dával inzerát na angličtináře a nepřihlásil se mi jediný plně kvalifikovaný zájemce. Problémem je i fakt, že někdy mohu nabídnout jen částečný úvazek, a tak to musím řešit jiným způsobem - například u tělocvikáře, máme jen jednoho aprobovaného,“ vysvětlil Soukup.

Platy provozních zaměstnanců jsou nízké

Ředitel lubenské školy nyní řeší třeba i obsazení pozice kuchařky. „Sehnat kuchařku je obtížné a záskok už je nemyslitelný. Zvládat všechny požadavky v kuchyni, trefovat porce, to není jen tak. Některé provozní profese se shánějí opravdu těžko,“ dodal ředitel.

Ředitelka čistecké školy Marie Kruntová poukázala na dlouhodobé finanční podhodnocení nepedagogických pracovníků. „Na ně se celou dobu zapomínalo, když se navyšovaly mzdy. Za chvíli to nebude mít chuť nikdo dělat, platy jsou opravdu nízké,“ konstatovala.

Ve Mšeci naopak problémy s obsazováním pozic nemají. „Mohu být spokojen, na rozdíl od jiných škol. Dostávám opravdu velké množství životopisů od pedagogů i asistentek pedagoga, mohu si dokonce i vybírat. Máme široké portfolio a je kam sáhnout a vhodně zaplnit volné místo,“ uvedl ředitel mšecké školy a s školky Bez hranic Milan Dvořák.

Ani ve 2. základní škole v Rakovníku problémy s nedostatkem pracovníků nepociťují. „Podařilo se nám zajistit všechny pozice aprobovaně, máme 15 kvalifikovaných asistentek, všechny vychovatelky. Nejsme v situaci, že by se nám nějakou pozici nepodařilo pokrýt,“ potvrdil ředitel školy Zdeněk Brabec.