Stávka vyvolala u široké veřejnosti řadu emocí. Na sociální síti facebook si někteří Rakovničané například myslí, že větší nárok na růst mezd by měli mít třeba zdravotní sestry, lékaři, hasiči, policisté či dělníci. „Sestřičky v nemocnicích takové plat nemají a mají mnohem větší zodpovědnost,“ myslí si třeba uživatelka Dana Ťukal Polívková. „Také to nemají učitelé snadné, ale to by mohli stávkovat zdravotní sestry, lékaři, prodavačky, hasiči, policie, dělníci atd.,“ doplňuje uživatelka Marta Radová.

Někomu zase vadí, že učitelé nestávkují v době prázdnin a řada rodičů tak musí narychlo shánět hlídání. „Co mají s dětmi dělat jejich rodiče. Tolik volna nemají a narychlo jim ho ani zaměstnavatelé nedají. Myslím, že jiné profese by si to zasloužily více a nestávkují,“ píše například uživatelka Zdenka Háková Cafourková.

Někteří si naopak myslí, že stávka je oprávněná a má smysl. „Učitele si zaslouží více a stávka je jedna z možností, jak prosazovat jejich zájmy. Fandím jim,“ vzkázal uživatel Miroslav Jan Šramota.

Také řada učitelů si myslí, že učitelé i ostatní zaměstnanci škol mají nárok na zvýšení mezd, ale ke stávce mají výhrady. „Vzdělání má být jistě prioritou a za katedry by se měli postavit ti nejschopnější a ty je třeba adekvátně zaplatit a v tomto ohledu je ještě rozhodně co napravovat. Na druhou stranu – růst učitelských platů v posledních letech je bezprecedentní a pozitivní vývoj a příslib jsou nepopiratelné. Načasování a i samotné zdůvodnění (handrkování se o procenta) mi tudíž přijde jako nešťastné a nedůstojné. Navíc mě mrzí, že stávka nás, učitele, s největší pravděpodobností poškodí v očích veřejnosti,“ myslí si třeba učitel novostrašecké základní školy Tomáš Jun.

Za nešťastné považuje načasování i učitel Masarykovy obchodní akademie Miroslav Koloc. „Myslím, že stávka je v současné chvíli špatně načasovaná, protože o procentuální výši zvýšení platů učitelů je v tuto chvíli rozhodnuto. Navíc nemám důvod nevěřit vládě, že podnikne další kroky, které slíbila v oblasti navyšování platů v pedagogické sféře. Ke školským odborům mám ještě z minulého režimu spíše negativní vztah a mám pocit, že v současné chvíli jsou učitelé spíše využívání k nátlaku na vládu, o čemž svědčí i reakce z řad ČSSD a KSČM,“ myslí si Miroslav Koloc.

Online reportáž

Ze středních škol se ke stávce připojila ISŠ Rakovník a podle učitele Roberta Kupky nejde učitelům pouze o platy. „Stávkujeme také za poměry a nejistoty v českém školství. Za dehonestaci učňovského školství, za nejistotu maturantů, za postoj k nástavbovému studiu, za podfinancování nepedagogických zaměstnanců, za nával byrokracie. Za třídnictví mám 17 Kč/hodinu v úžasné třídě učňů, kterou mám stejně rád jako svoji profesi. Stávkujeme i pro nastupující učitele, kterých stojí před školou fronta," vybízí. 

Podle předsedy stávkového výboru 3. ZŠ Rakovník Tomáše Kressla, který sice má k aktuálním stávkovým požadavkům odboru určité výhrady, mají učitelé na vyšší mzdu jednoznačný nárok. „Stávka byla připravena možná narychlo, trochu nešťastně komunikovány výstupy. Nelze tedy jednoznačně mluvit o podpoře aktuálních stávkových požadavků odborů. Pedagogům ale prostě došla trpělivost s nesplněnými sliby politiků, když slib o průměrném platu učitele ve výši 130 % průměrné mzdy byl zveřejněn snad již v roce 2003,“ vysvětluje Kressl, podle nějž učitele asi nejvíce trápí celkové podfinancování školství. „Politická reprezentace chce za málo peněz hodně muziky. Mladé učitelství netáhne, nejlepší neudrží, stavy zachraňují místo odpočívání učitelé - důchodci. A nenároková dvě procenta navíc v roce 2020 pro v uvozovkách ty nejlepší, jimiž se ohání vláda, stav nezlepší,“ myslí si Tomáš Kressl. Podle předsedy stávkového výboru 3. ZŠ Rakovník výsledkem stávky bude přinejmenším vzkaz politikům, že budoucnost školství učitelům není lhostejná.

Učitelé stávkovali ve středu proto, že nejsou spokojeni s růstem mezd, jak je navrhla a v pondělí i schválila vláda. Požadovali růst o deset procent, které vláda schválila, do tarifů se ale přidá jen osm procent, což školským odborům vadí.