S příchodem nové vlády je ředitel rakovnického gymnázia Zikmunda Wintra Luděk Štíbr plný očekávání: „Především co se týče státních maturit. Už by měl konečně někdo rozhodnout, jak vlastně v příštích letech bude maturita vypadat. Jsme v nejistotě a proškolování a připravy nás stojí hodně peněz,“ zdůraznil znovu Luděk Štíbr.

Škole také citelně chybí dostatek finančních prostředků. „Hovoří se například o přidávání finančních prostředků na ohodnocení práce učitelů. Což si určitě zaslouží, jen mám strach z termínu „začínající“ učitelé, protože my u nás na gymnáziu žádné takové „začínající“ učitele nemáme. Mám tam jen samé zkušené kolegy, a tak se bojím, že naše škola z toho vyjde trochu zkrátka,“ konstatoval Luděk Štíbr.

Gymnázium podle jeho slov chce pro studenty vytvořit možná nejlepší podmínky, a tak doufá v modernizaci školy.

„Pokud budu hovořit o historické budově, ve které gymnázium sídlí, tak tam peníze chybí doslova kam se podívám. Rádi bychom zde provedli celou řadu změn. Žádal jsem letos o různé granty, které bohužel zatím nevyšly. Rádi bychom třeba vybudovali v přízemí školy druhou menší tělocvičnu, která by vyřešila problémy s rozvrhem a pronajímáním sokolovny. To nevyšlo, ale budu to stále zkoušet.“

Projekt by měl pro školu příjemný ekonomický dopad. Ročně totiž platí zhruba sto tisíc korun za pronájem již zmíněné sokolovny.

Omezeny byly letos také prostředky na provoz školy. „Snažíme se tedy šetřit. Zaplatíme topení a elektřinu, ale pak nám třeba chybí peníze na novou kopírku. Dvacetitisícová investice je náhle pro školu závratnou částkou.

Potěšující je, že škola dostala z kraje deset vyřazených počítačů. „Pro nás to ovšem jsou super počítače. Použijeme do tříd na elektronické třídnice. Ta bude zpřístupněna i rodičům. Můžou si třeba zkontrolovat, zda jsou jejich děti ve škole,“ upozornil Luděk Štíbr.

Na gymnáziu také citelně chybí učitelé. Z pětatřiceti pedagogů je tam pouhých šest mužů! „Je to dáno jak financemi tak i společenským ohodnocením tohoto povolání,“ sdělil svůj názor Luděk Štíbr s tím, že jsou platové tabulky a je těžké přidat začínajícím učitelům a nepřidat ostatním.

„To jen rozbije kolektiv. Je totiž zvláštní, aby ten, kdo učí dvacet let, měl méně peněz, než–li ten, kdo teprve nastupuje. Spíše by to mělo být zahrnuto do nenárokové složky, aby ředitel mohl sám ocenit toho, koho má ve škole dobrého. Když se přihodí nějakých sto tisíc měsíčně do nenárokové složky navíc, tak budeme, my ředitelé škol, nadšení a určitě chlapy do školství tímhle způsobem dostaneme. Dokud je nezaplatíme, tak do školství nepůjdou,“ zdůraznil Luděk Štíbr a podělil se o dobrou zprávu: „Podařilo se mi od nového školního roku získat učitele a jsem z toho unešen.“

Luděk Štíbr v závěru pochválil studenty školy: „Musím říci, že máme radost ze všech úspěchů, kterých naši studenti letos dosáhli, ať už ve vědomostních, sportovních nebo uměleckých soutěžích, a to dokonce i na celonárodních úrovních. Samozřejmě, že u nás jsou také studenti, kteří se takzvaně jen vezou s ostatními a proplouvají studiem, ale celkově jsem s nimi spokojený.

Každopádně si myslím, že učitelské povolání je moc pěkné i přesto, a možná právě proto, že jedinou odměnou je pro nás to, když si na nás naši studenti vzpomenou v dobrém ještě po mnoha letech,“ uzavřel Luděk Štíbr.