Při výstavbě kruhového objezdu u areálu budoucího Tesca došlo ve středu přibližně okolo desáté ranní k překopnutí páteřního kabelu, který vede od hlavní stanice do Rakovníka. V důsledku toho bylo přibližně 2000 přípojek bez televizního signálu.
Pro správce rakovnické sítě Miroslava Bretšnajdra, kterému havárii oznámili sami pracovníci, kteří havárii způsobili, tak nastaly velké starosti.


„Museli jsme nejdříve zjistit, co se vlastně stalo. Bylo potřeba najít nejvhodnější řešení, třeba i v provizorním režimu, tak, aby lidé mohli co nejdříve koukat na televizi. Problém nebyl jen v signálu, ale hlavně v tom, že stejnou cestou vede i napájení. Došlo tak k přerušení signálu i tam, kam by jinak normálně prošel. První úkol tedy zněl obnovit napájení tam, kam to šlo a naopak jinde ho odpojit tak, aby bylo možné provést opravu. To znamenalo pro nás čtyři, kteří jsme na celé záležitosti pracovali, několik hodin práce,“ shrnul postup opravy Miroslav Bretšnajdr.


Tak tedy ne to, že by se někde sepnulo jiné tlačítko a vše zase fungovalo, jak se také dozvěděli z oznámení zákazníků.
Jedním z prvních kroků byla také potřeba informovat lidi, tedy své zákazníky. Informace se tak během dne opakovaně objevila v městském rozhlasu, na webu našeho Deníku i na kontaktním místě správce kabelové sítě.
Přívod k Rakovníku ale není klasický kabel, který jen tak naspojkujete. Musí se přivézt potřebné vybavení a technika, pro kterou se muselo do Prahy. Navíc bylo nejdříve nutno připravit terén aby taková operace vůbec šla provést. Pak teprve přichází na řadu vlastní oprava.


„Museli jsme jednotlivé části postupně speciálně naspojkovat. Televizní technologie je poměrně specifická a choulostivá na podmínky jako je například vlhkost, a tak bylo potřeba k záležitosti přistupovat podle toho,“ vysvětlil Bretšnajdr.


„Takovou havárku jsme tu ještě nezažili. K obnovení dodávky signálu do televizí v potřebné kvalitě došlo ve tři čtvrtě na šest večer, tedy dříve, než se původně předpokládalo. Nicméně z důvodu, že dlouhodobě odpovídáme za kvalitu signálu, nás v budoucnu čeká komplexní výměna části vedení. V jaké délce a kdy se uskuteční, to se teď přesně neví,“ doplnil Bretšnajdr.


Havárie a následná oprava si ale vyžádala lidi v terénu. Proto se odběratelé signálu, kterým najednou televize nešla, nemohli dovolat.


„I když jsme havárii nezavinili, musím se omluvit našim zákazníkům, že jsme nebrali telefony. Snad nás snaha o co nejrychlejší odstranění havárie omluví. Servisní číslo ale bylo v provozu, a tak nebyl pro nikoho problém tam závadu nahlásit,“ řekl ještě Miroslav Bretšnajdr.


Předejít podobné havárii jako byla ta v Rakovníku, se asi za strany poskytovatele služby nedá. Pro jakéhokoli správce obdobné sítě, ať už se jedná o televizi, plyn, vodu nebo jakoukoli jinou, to znamená přerušení služeb pro určitou lokalitu a pro odběratele v ní. Ať chceme nebo ne, oprava vždy zabere nějaký čas a ne vždy to lidé chápou. Je ale naopak chápou ti, kdo službu nabízejí i když za dočasnou nefunkčnost sami nemohou.