Reálně se podle vedení rakovnické radnice jeví vybudování tranzitního spojení mezi Lišanskou a Pražskou ulicí. Brzy by se měla dostavět i část obchvatu k průmyslové zóně.

 

Peníze

„V Rakovníku se dnes řeší pouze krátkodobé plány, a tím obchvat s několikaletým horizontem realizace pro město není,“ doplnil ho opoziční zastupitel za tutéž stranu Jiří Ludačka. Podle Dolečka má ale nyní město jedinečnou možnost, jak na finance z Evropské unie na dopravní infrastrukturu dosáhnout. „Pokud se nepodaří z unie finance získat do roku 2013, tak v Rakovníku obchvat nebude hodně dlouho,“ dodal Doleček.
„Z názorů ČSSD je vidět, že vůbec neví, co je v možnostech města,“ brání se obvinění z nečinnosti místostarosta Luděk Štíbr (ODS). „Jsem realista, o možnostech získání financí z unie víme, jenže dosud neexistovala šance, jak na tyto finance dosáhnout. Navíc všechny prvotní investice, potřebné pro získání dotace z Evropy, by dnes ležely pouze na městě,“ doplnil ho starosta Zdeněk Nejdl.

Náklady na realizaci obchvatu se dnes odhadují na tři čtvrtě miliardy korun. Cena projektové dokumentace se pohybuje kolem pěti procent z této sumy. Ceny pozemků, které budou třeba vykoupit si radši odhadovat nikdo z radnice netroufne. „Na všechny tyto prvotní kroky bude třeba mít desítky milionů korun. Pokud je vynaložíme nyní, nikdo nám nezaručí, že dotaci v brzké době získáme, protože ministerstvo pro místní rozvoj ještě nezpracovalo tzv. kuchařku pro jejich získávání. Může se pak klidně stát, že drahý projekt bude ležet na radnici tři roky a po té se za mnohem větší peníze bude muset udělat znovu, protože bude zastaralý,“ vysvětloval problematiku Štíbr.


Podle Nejdla je mnohem více reálné vybudování tranzitní spojky mezi Lišanskou ulicí (pod budoucím Tescem) směrem ke Pražské ulici a Spravedlnosti.
„Lze zpracovat projekt, který se pak vloží do jednoho projektového balíku s krajskou dokumentací na propojení rychlosilnice na Karlovy Vary s Rakovníkem. Na to si může město o dotaci požádat. Ale ani propojení města s rychlosilnicí kraj ještě neschválil,“ pokračoval Nejdl. Jak Nejdl, tak Štíbr jsou přesvědčeni, že se realizace musí kooperovat se Středočeským krajem. To připouští i ČSSD. Opozice i vedení radnice je rovněž zajedno, že je třeba být připraven. Liší se ale v aktuálnosti přípravy potřebných dokumentů. Podle informací z vedení radnice přeci jenom zcel obchvat neusnul. „Schváleno již bylo napojení současné části obchvatu od ZZN k průmyslové zóně,“ dodal starosta.