Jeden z králů, kterého ztělesňoval Daniel Váhala, vysvětlil: „ Nahrávalo tomu teplé počasí. Víte, my se snažíme, abychom Tříkrálovou sbírku tady u nás v Čisté pojali pokaždé trochu jinak. Abychom ji něčím ozvláštnili. Tak jsme pro letošní rok zvolili kola."
Trasa byla zvolena, dle dalšího z králů Slavěny Čechové, tak, aby ji zvládly i děti. A malí koledníci si užívali odpoledne s velkým nadšením.
Třetím z králů byl Antonín Hurt starší. Ten spolu s ostatními králi předvedl přihlížejícím Čisteckým u místní zastávky autobusu exhibiční jízdu na kole. Po něm si některé méně nebezpečné prvky vyzkoušely i děti.
„Tříkrálová sbírka je zde stejně jako v celé republice organizována Charitou České republiky. My patříme pod Plzeňskou diecézi, a tak posíláme výtěžek sbírky právě tam. Mohli bychom si určit vlastní projekt, kam by peníze mohly jít, ale jsme malá vesnice a neprovozujeme žádné zařízení, a tak jsme usoudili, že nejlepší bude poslat je právě tam. Oni mají mnoho možností, kde pomoci. Rozhodnou, co je aktuálně nejlepší podpořit," vysvětlil Daniel Váhala.
Už dopoledne obešli koledníci nejen domácnosti v Čisté, ale i v Břežanech a ve Všesulově. Tříkrálová koleda funguje v Čisté už třináctým rokem. „Nejdůležitější je dát dohromady skupinky dětí, které obcházejí vesnici a koledují. Není to tak, že jen prosíme o peníze. Zároveň se snažíme lidi pozdravit, popřát jim hodně zdraví a pro štěstí popisujeme domy známými písmeny K+M+B a letopočtem. Tahle odpolední akce na kolech je už pro ně takovou legrací, odměnou za jejich pomoc. Nakonec se všichni sejdeme v kostele, kde vše, co se nám podařilo vybrat, předáme," upozornil Váhala.
Lenka Šmídová pracuje jako etnografka v Muzeu TGM v Rakovníku a na téma Tří králů říká: „Když bychom toto téma pojali historicky, tak je známo, že na Tři krále obcházeli příbytky duchovní s ministranty. Vykrápěli domy svěcenou vodou, na dveře psali písmena K+M+B. Vetšinou se má za to, že se jedná o počáteční písmena králů: Kašpar, Melichar a Baltazar. Ale původně to jsou vlastně počáteční písmena latinského požehnání, které do přeloženo do češtiny zní: Kristus ať žehná tento příbytek v následující rok. Proto se tam píše i aktuální letopočet. Plus nemůžeme chápat jako sčítací znaménka, ale jako křížky – symboly požehnání.
V 19. a 20. století přešla obchůzka do dětské zábavy, kdy vesnici a městečka obcházeli chlapci oblečení za Tři krále a koledovali."
Obecně se dá říci, že posledních patnáct, dvacet let se lidé na vesnicích, a nejen na Rakovnicku, znovu vrací k lidovým tradicím a zvykům, které byly odsunuty stranou. Například v Olešné se před dvěma roky navázalo na tradici masopustu. A začalo to nenápadně jen s několika maskami. V loni už tam byl bohatší, tak uvidíme, zda budou mít o něj v Olešné i letos lidé zájem.
Čistá má v tomto svá specifika. Čistecký masopust a v poslední době i Tři králové jsou zde absolutním fenoménem. Oba svátky tady berou sice netradičně, ale naprosto kouzelně. Vždy se snaží vymyslet něco originálního. O Tři krále tady třeba byla obchůzka s divadlem. V průvodu byli i velbloudi. Po několika zastávkách skončil průvod u kostela, kde se všichni malí i velcí králové přišli poklonit Marii, Josefovi i novorozenému Ježíškovi. Loni sem přijeli tři králové vlakem a pěkně od východu, jak praví tradice.