Modely letadel létalytéměř přesně nad prostorem, kde se katapultoval pilot Edward Gimbel. Jeho stroj spadl o čtyři sta až pět set metrů dále, padesát metrů v zatáčkách silnice na Pšovlky. Bojové letouny po sedmdesáti letech pilotovali členové Spolku historie vojenského a policejního letectva Kolešovice a stáli pevně na zemi.

Letadlo P 51 D Mustang spadlo u Kolešovic v dubnu před sedmdesáti lety. Dostalo se sem šestnáctého dubna při náletu americké armády na pražské letiště ve Kbelích. Jednotka osmé letecké americké armády provedla dravý přepad letiště.

Dál v popisování historie pokračoval René Černý, člen Spolku historie vojenského a policejního letectva Kolešovice: „Samozřejmě jednotka utrpěla i ztráty. Dva piloti zahynuli. Několik jich padlo do zajetí včetně Edwarda Gimbela. Ten doletěl do prostoru Rakovníka. Tam zjistil, že jeho motor už nevydává potřebný tah k pokračování v dalším letu. V prostoru Kolešovic stroj opustil na padáku. Přistál nedaleko letiště na poli. Tam se našly trosky letadla, které si lidé prohlíželi na kolešovickém letišti. Nyní jsou uloženy v leteckém archivu.

„Už asi před patnácti lety jsme se s tehdejším ředitelem rakovnického muzea Františkem Povolným pokoušeli trosky zaměřit. Tehdy nebyly tak výkonné hloubkové detektory kovu, takže se to povedlo až v loňském roce na podzim. Nacházely se tak v hloubce pěti, šesti metrů. Byli jsme se na místě podívat. Krásně to tam ještě vonělo benzínem, zkrátka úžasný zážitek," popisoval René Černý.

Benzín je z trosek letadla cítit ještě dnes, stačí se k nim sklonit. Dodnes z nich sálá atmosféra bojů. Některé části, zvláště dřevěné, vyhlížejí skoro jako nové, nalakované. Zachovaly se například levá podvozková noha či voštiny chladiče. Letadlo bylo údajně pouhé dva měsíce v provozu, což dokládá málo sjetá pneumatika.

Nyní fragmenty odpočívají v muzeu leteckého archivu. Vize nadšenců regionální historie je vybudovat podle prostorů v Kolešovicích, v Kněževsi či Přílepích malé muzeum leteckých bitev na Rakovnicku.

Pilot pád letadla přežil. Zajala ho německá celní stráž. Údajně ho eskortovali do špýcharu v Kolešovicích. Podařilo se mu v noci utéci. „Údajně ho ukrývala rodina v Přílepích. Mohlo to být ale i v Kněževsi. Pilot mohl vidět velký nápis vlakové zastávky Přílepy a dojít do Kněževsi," dodal René Černý. Kolem šestého května se letec přihlásil americkým jednotkám na Plzeňsku. Vrátil se do USA, kde v roce 1977 zemřel.⋌