Například v Rakovníku se už dokonce rozpoutala debata o tom, zda město drahý obchvat za 500 až 700 milionů korun vůbec potřebuje. „Řada firem odešla kvůli špatné dopravní obslužnosti a špatnému připojení na silnici R6 a začaly se objevovat hlasy, že Rakovník obchvat vlastně nepotřebuje. To mě trošku zarazilo, možná by to stálo za nějakou anketu mezi občany,“ řekl ČTK hejtmanův náměstek a rakovnický opoziční zastupitel Marcel Chládek (ČSSD).

Některým lidem se podle něj nelíbí také plánované přemostění, které bude podle nich hyzdit krajinu. Chládek je sice zastáncem obchvatu, ale nerad by prý prosazoval něco, co si nakonec většina lidí nepřeje. V současnosti se spíše upíná k vybudování přivaděče ke karlovarské rychlostní silnici R6.

„Přivaděč je pro rozvoj regionu důležitější, ale ještě důležitější je dobudování R6,“ dodal. V tom je hejtmanův náměstek zajedno s rakovnickým starostou Zdeňkem Nejdlem (ODS), který by rovněž dal přednost výstavbě přivaděče před obchvatem.

„Jsem realista, a tak si uvědomuji, že za současné situace nám v nejbližší době nikdo ze státu peníze na realizaci obchvatu nedá,“ uvedl.

Za porušení předvolebního slibu z roku 2006 to přitom nepokládá. „Říkali jsme, že podpoříme přípravu realizace silničního obchvatu města. A jsem přesvědčen, že to celé čtyři roky děláme,“ tvrdí starosta.

Chládek to ale z opoziční lavice vidí jinak. „Na můj vkus se obchvat posunul za ty čtyři roky velmi málo dopředu, i když ta snaha z naší strany byla enormní,“ prohlásil. Město v tomto volebním období připravovalo projektovou dokumentaci a zpracovávalo ke stavbě studie. Zastupitelstvo také stanovilo podmínky pro výkupy a směnu pozemků, což se ale nesetkalo s příznivou odezvou vlastníků.

„Narazili jsme na to, že s některými vlastníky není řeč. Nejsou ochotni pozemek prodat ani směnit,“ přiznal Nejdl. Výkupní cena je podle nich nízká. Chládek připustil, že jde o problém, za který radnice nemůže. Někteří vlastníci mají podle něj „velké oči“ a požadují cenu, za kterou by bylo možné pořídit lukrativní stavební pozemek v centru města. Přitom jde o veřejné peníze.

„Pozemky jsou navíc velmi rozdrobené, mají více vlastníků, některé ani nelze dohledat, protože jsou v zahraničí a ani nevíme, jestli ještě žijí,“ dodal.

Rakovnická radnice nyní aktualizuje územní plán tak, aby byl dostatečně detailní a bylo vše připraveno na situaci, až se jednou peníze na obchvat najdou. Protože pak se podle Nejdla bude moci snáze vypořádat s majiteli pozemků, kteří stavbu blokují, použitím institutu vyvlastnění. Hejtmanův náměstek pro dopravu Robin Povšík (ČSSD) v souvislosti s obchvaty uvedl, že požadavky měst jsou sice oprávněné, ale je potřeba si uvědomit, o jak náročnou a komplikovanou stavbu jde.

„Je to nová investiční akce, potřebuje řádné stavební povolení a ke stavebnímu povolení musí být vyřešeny pozemky. A vyřešení pozemkových záležitostí je jeden z největších problémů při přípravě všech infrastrukturních staveb,“ konstatoval Povšík.