Kdy jste si postavil první letadlo?
Asi tak ve dvanácti letech, kdy jsem ještě bydlel v Karlových Varech. Tenkrát jsem pod Svazarmem stavěl větroně. Vydrželo mi to asi tak do patnácti let.

Co jste dělal pak?
Přesunul jsem se do sportovní oblasti, dělal jsem atletiku. Když jsem přešel do vrcholového střediska do Plzně, na letadla mi vůbec nezbyl čas. V tu dobu jsem se začal také věnovat muzice. K letadlům jsem se vrátil před čtyřmi lety.

Jaká letadla stavíte?
Jsem typ, který letadla moc nestaví. Tak jak se stavěla letadla dříve, to už nedělám. Využívám dnešních moderních technologií, kupuji letadla ve stavebnicích, abych se mohl co nejvíce věnovat létání. To mne baví nejvíce. Také letadla seřizuji.

S kterými letadly tedy létáte?
S letadly o rozpětí křídel tři metry, kategorie F3M, takzvané obří modely rádiem řízené. Disciplína se oficiálně nazývá Free Style.

Jaký typ letadla jste tady dneska divákům předvedl?
Tohle letadlo má rozpětí křídel dokonce tři metry třicet. Je to polomaketa konkrétního letadla Extra 330L. Pohání ho motor o obsahu sto sedmdesát kubických centimetrů.

Jak a kde nejraději létáte?
Jezdím po různých akcích a show, také si létám sám pro sebe. Nejvíce mne baví volné akrobatické sestavy, takzvaný volný styl. Sestava trvá čtyři minuty a doprovází ji hudba. Dalo by se to přirovnat ke krasobruslení.

Hudbu si vybíráte sám?
Ano, hudbu si vyberu sám, sám si ji sestříhám a vyberu si akrobatické prvky.

Pořádají se nějaké soutěže?
Soutěže se létají po celém světě. Pořádá se mistrovství světa i Evropy.

Co se na soutěžích hodnotí?
Porota hodnotí obtížnost sestavy, synchronizaci s hudbou, ladnost letadla, přesnost obratů.

Není to poměrně mladá kategorie?
V Čechách se létá asi čtyři, pět let. Je to asi kvůli náročnosti. Čím je letadlo větší, tím je náročnější na přepravu. Musí být nějaký vozík za auto, protože pokaždé letadlo rozebírat a skládat by nešlo. Zrovna tak doma je potřeba garáž nebo nějaká dílna.

Kolik letadel máte doma?
Mám tři soutěžní letadla a jedno, které je ještě ve vývoji, v jakémsi stádiu rozpracování.

Co obnáší samotná stavba letadla?
Jednotlivé díly se koupí jako stavebnice. Vyrábějí je renomované firmy, které na ně mají zátěžové zkoušky a testy. Takhle velká a těžká letadla vyžadují určitou pevnost, aby se ve vzduchu nerozpadla při nějakém obratu. Do sestaveného letadla namontuji jednotlivé komponenty jako je motor, přijímací zařízení, baterie, různé ovládací prvky, táhla.

Pak už jdete s letadlem na start?
Při prvním startu zjišťuji, jak letadlo létá. Pak už ho jen dolaďuji. Každý pilot má své prvky a k nim má letadlo seřízeno.

Jaké to jsou prvky?
Používají se kombinace různých obratů akrobacie, které létají velká pilotovaná akrobatická letadla. Modely vlastně kopírují velkou akrobacii a dělají devadesát procent toho, co velká letadla. Například: výkruty, přemety, zvraty, smyčky, pády po křídle. Velká letadla nemohou létat tak brutální prvky, protože by při nich pilot omdlel. My jsme omezeni jen neuvěřitelnými technickými možnostmi modelu.

Máte k hudbě blízko, na jakou nejraději létáte?
Mám jich několik. Některé mají rockový nádech. Jsou sestříhané z různých rockových písniček. Jiné mám sestříhané z filmových melodií. Teď připravuji muziku, kterou jsem si jako kytarista sám vymyslel, složil a natočil.

Jak dlouho trvá, než vyladíte letadlo a nacvičíte s ním sestavu?
Asi tak půl roku. Takže vpodstatě jednu sezónu. Prvky se zkoušejí nejprve s malým cvičným letadélkem nebo na počítačovém simulátoru, to trochu urychlí čas. Pak už se musí reálně létat. Při tom nás hodně omezuje počasí. Člověk by chtěl létat každý den, ale to pokaždé nejde.

Velká letadla potřebují velký prostor, kde můžete létat?
Jedině na modelářských letištích. Samozřejmě každý pilot musí dodržovat předpisy o bezpečnosti létání. Při váze 18 kilo je letadlo už docela slušná zbraň. Takže nemůžeme létat někde mezi paneláky. K tomu je ještě povinné pojištění škod, které bychom mohli letadlem způsobit. Platí pro celou Evropu a je až do výše škody milion euro.

Rozbil jste někdy nějaké letadlo?
Už se mi to také stalo. Jednou při průletu jsem letěl nějak blízko nad polem pšenice. Tam byla asi nějaká divná termika nebo co. Letadlo o ni zavadilo a doslova se zapíchlo křídlem do země.